לפי קבוצת יפעת בישראל פועלים הרבה יותר מ-400 משרדי יחסי ציבור. אמנם ענף יחסי הציבור בישראל צעיר יחסית ביחס לשאר העולם אבל העשייה בו רבה.
מה זה יחסי ציבור?
במקור כשאומרים "יחסי ציבור" מתכוונים לעולם של תקשורת מסורתית (רדיו, עיתונות כתובה וטלוויזיה) אך כיום הוא כולל הרבה יותר: אנחנו מדברים על יח"צ באתרי חדשות, על המדיה החברתית לרבות ניהול משברים שמתחילים ממנה ומתגלגלים לכלי התקשורת, ואם תקישו יחסי ציבור בגוגל, יחסי ציבור בפייסבוק וכו תקבלו המון תוצאות רלוונטיות יותר או פחות.
כשמקישים יח"צ ויקיפדיה או יחסי ציבור ויקיפדיה מגיעים לערך שמסביר אודות מיתוג פרסום וכדומה לצד עולם היח"צ, כאמור אל תטעו – אלו דברים שונים וכשמחפשים משרד יחסי ציבור אתם צריכים לכוון למשרד יח"צ עם מאפיין יצירתי יוניקי וייחודי.
תחילתו של תחום יחסי הציבור
אחד ממייסדי התחום היה אחיינו של פרויד ומהמהלכים המדויקים שעשה היה זה כשניסה לשווק סיגריות גם לנשים. בתקופה ההיא מדובר היו סיגריות מוצר גברי בלבד, מוזר לא? רגע לפני תחילת האוסקר כשהצלמים מצלמים את כל היפים והיפות – עשרות נשים הדליקו סיגריה – והצלמים במקום להתמקד בשחקנים – צילמו את הנשים. מאז הכל היסטוריה.
אבל מה שיפה ביחסי ציבור הוא שלא רק נשים צעירות (כמו בקמפיין הסיגריות שהצגתי), יכולות למצוא עצמן בטלוויזיה. עם חשיבה נכונה ובאמצעות יחסי ציבור כולם יכולים לקבל חשיפה. דוגמא לכך בתמונה הפותחת את המאמר הזה: ייצוג של הגיל השלישי מבית דיור מוגן לב גנים המטופל במשרדנו.
יחסי ציבור: במה ולמי זה עוזר?
יחסי ציבור לאמנים, יחסי ציבור לרופאים, יחסי ציבור לעסקים קטנים, יחסי ציבור לזמרים, יחסי ציבור להייטק והרשימה של מי צריך יחסי ציבור עוד ארוכה.
בסופו של דבר כשאתם רוצים להגיע לחדשות 12 אין אף כלי בעולם שידע לעשות זאת כמו יח"צ. אם כן, אז שלום שלום אמרו לתחום המדהים הזה אם עד היום לא הכרתם אותו והחלו לחקור אותו כי הוא באמת יכול לשנות את חיי העסק שלכם.
יש כל כך הרבה משרדי יחסי ציבור מומלצים, איך תדעו מי מתאים עבורכם?
במידה וברגעים אלו אתם בבדיקה של משרד יח"צ פוטנציאלי אז ניתן להניח כי בדקתם המלצות על משרדי יחסי ציבור מובילים. אך בעוד שהנטייה הטבעית שלנו היא לפנות להמלצות – אני ממליץ לכם לא לשכוח לעשות גם בדיקה עצמאית ומחקר משלכם.
כולם אומרים על עצמם שהם הכי טובים. אז איך בוחרים יועץ תקשורת שישרת אתכם נאמנה? הנה כמה טיפים לבחירת משרד יחסי ציבור שאולי יעזרו לכם בבחירה:
5 המלצות לבחירת משרד יחסי ציבור ופרסום
כשאתם שואלים עצמכם כיצד לבוחר משרד יחסי ציבור בין אם מדובר ברשימה שמצאתם בעולם הדיגיטלי ובין אם מהמלצות חשוב שתדעו:
עצם בחירת משרד יחסי ציבור היא marketingstrategy לכל דבר! התחילו מהקריטריונים הבאים כאילו מדובר בתשתית לתכנית שיווק שבוחנת מגוון קריטריונים להצלחה, למשל:
- מי עומד מאחורי המשרד?
- מי התקציבאי הספציפי שיטפל בכם?
- כמה שנות ניסיון יש למשרד?
- איזה מהלכים יפים הם יכולים להציג?
- האם תוצג לכם תכנית תקשורת מדויקת?
הבטיחו לכם חשיפה בטוחה? תברחו!
חשוב להבין, להבדיל משירותים רבים – יחסי ציבור בקליק אחד לא קיימים. מדובר בעבודה אסטרטגית ומתוכננת שהרבה לפני שלב הפניה לתקשורת דורשת חשיבה, תכנון, אסטרטגיה, כתיבת חומרים, בדיקות רקע ועוד.
אם נתקלתם בספק ש"מבטיח" לכם חשיפה בכלי תקשורת ספציפי – תברחו. למה? כאמור אין מדובר בתוכן שיווקי, או כתבה פרסומית.
(על ההבדל בין יחסי ציבור לבין תוכן שיווקי ופרסום כתבתי בהרחבה כאן)
אנשי יחסי ציבור עובדים מול הכתבים ובעצם משמשים כספקי מידע. על בסיס הכישורים שלנו אנחנו יודעים מה הכתבים מחפשים וכך מצליחים להכניס לתקשורת את הלקוחות שלנו. כלומר, אנחנו לא מדברים בשם הכתבים. המשרד שלי למשל מכניס כתבה מדי יום וב-15 השנים האחרונות מדובר באלפים רבים של אייטמים.
אבל בשום אופן אין לנו יכולת להבטיח מראש שכתבה מסוימת תתפרסם ובטח לא בכלי תקשורת מסוים.
כישורים חשובים יותר מקשרים
אנשי יחסי ציבור מפתחים מערכות יחסים וקשרים עם עיתונאים, זה אמנם מסייע, אבל לא זה הפרמטר שעל פיו כדאי לבחור משרד יחסי ציבור. למה? כי כתבים מתחלפים מדי יום ואף עוזבים את העיתונות בגלל השכר הנמוך בעוד שהשכר ביחסי ציבור הוא גבוה יותר. לכן אל תשכחו תמיד לבחון קודם כל את הכישורים.
אין לכם ממי או ממה להתרשם כשמישהו מתחיל להת פאר שזורק לכם שמות שאתם מכירים שם אחרי שם אחרי שם, של עיתונאים כאלו ואחרים. התרשמו ממי שנשמע לכם אמין, חד, ומבריק.
אם תקישו בגוגל "יחסי ציבור" תקבלו השלמה של יחסי ציבור דרושים, יחסי ציבור לימודים – כבר בתוצאות הראשונות. צריך לומר, ההבדל בין מי שהלך ללמוד יחסי ציבור למי שהמקצוע הזה בנשמה שלו כאילו ומדובר באמנות –הוא תהומי. כך למשל במקרה שלי אני הולך לישון ואף מסתובב עם מחברת רעיונות כי כל שנייה קופץ לי רעיון ללקוחות שלי. ההבדלים הללו (בין מי "שנולד עם זה" למי שלא) לא אומרים שבמקומות אחרים עם יועצי תקשורת פחות יצירתיים לא תקבלו שירות סביר אך כאמור יש מי שהמקצוע בנשמה שלו, שהתחום מחייה אותו, שהוא מתרגש – ויש מי שסה"כ מתפרנס. וזה בסדר גם כן.
זה לא באמת משנה באיזו קטגוריה של יחסי ציבור , אם אתם בתחום הפינטק או פודטק , ביטקוין או כל תחום שהוא –בחירת איש המקצוע היא מומלצת ביחסי ציבור היא על בסיס כישוריו האישיים. כך למשל לא צריך להיות גיק ביחסי ציבור לסטארטאפים או טכנולוגיה, ואין צורך בידע משפטי כשעושים יחסי ציבור לעורכי דין כן צריך – להיות מבריק, יצירתי, ואמין. לדעת לספר סיפור ולהבין איך הקוראים חושבים ומה המשמעות של יחסי ציבור והיתרון האולטימטיבי עבורם.
משרד יח"צ טוב מבין יחסי ציבור ושיווק
משרד יחסי הציבור שלכם צריך להבין בעולמות השיווק ועם הזמן ועובדים צריכים להיות שותפים לחזון שלכם. בין אם אתם עמותה לנזקקים שרוצה לגייס כספים או לעשות קמפיין מימון המונים או בין אם אתם מחפשים לשוק הבינ"ל או רוצים להמיר את הפעילות שלכם לסקטורים שונים.
הכלים בתחום הזה הם מגוונים: אלו יכולים להיות יחסי ציבור בתחום המשפטי שנועדו להעלות למודעות נושא מסוים, ניהול משברים ארגוניים או משברים תקשורתיים שנועדו להפעיל לחץ על אנשים או קבוצות מסוימות, יח"צ לגיוס המונים לעמותות , או אפילו יחסי ציבור לאדריכלים, מסעדות וכדומה שנועדו לקדם עסקים. כולנו מתישהו נצטרך יועץ תקשורת בשכר אם נרצה לקדם אינטרס כלשהו.
ביחס לאפשרויות הקיימות יחסי ציבור זה כלי נורא יעיל. בין אם משווים אותו ל פרסום בגוגל או פרסום באינסטגרם או לשירותים המקבילים .
עלויות יחסי ציבור: שכר יועצי תקשורת
כרגע בתקופת הקורונה תחום היח"צ פורח שכן מאחר שהוא זול יותר מפרסום אז הגופים השונים מחפשים פתרונות ביחסי ציבור והפעילות גדלה כך שיש יותר סיפורים ויותר כתבים שנלחמים על כל סקופ מתוך אינדקס האפשרויות.
יחצ ברשתות חברתיות: על נתניהו,טוויטר ויחסי ציבור בקורונה
יחסי ציבור זה תחום שיודע לייצר סיפור – וגם לקבור סיפור ולהסיט את דעת הקהל וכך כמובן בכל קטגוריה של התחום. היום אפשר להתחיל מהלכים מהרשת שיגיעו לתקשורת המסורתית וממש לתכנן זאת מראש. נתניהו יודע לעשות היטב. הוא יודע ליצור נרטיב, לספר סיפור ולהשתמש ברשתות החברתיות בצורה מעולה והטוויטר של נתניהו לצד עמוד הפייסבוק שלו מהווה כלי אסטרטגי חשוב.
כך למשל בימים אלו הקורונה משתוללת בישראל וכולם עסוקים בבדיקת תסמינים של קורונה אך ממש מתחת לאף יש תסמינים של תקופת בחירות, ועל זה אף אחד לא מדבר.
המלצות לבחירת משרד יח"צ: מי הם יועצי התקשורת הבולטים?
כפי שאמרתי בהתחלה מדובר בתחום שיועצי התקשורת המובחרים הם כאלו שנולדו לתוכו מהנשמה וממש שוחים כמו דולפין בים של משרדי יחסי ציבור עם ברק בעיניים ונותנים דרור ליצירתיות שלהם – כדי לקדם את האינטרסים שלכם.
אם אתם בוחנים משרדי יחסי ציבור ומעוניינים לאפשר לעסק שלכם להיות בן חורין בעולם שבו התקציבים מוגבלים אז אל תשכחו את הדגש הבא! בחרו משרד יחסי ציבור שהתרשמתם מהיצירתיות שלו. כזה שיודע לחדש את המותג שלכם כל פעם מחדש, לשלוף אס מהשרוול ולהיות הקלף המנצח שלכם.
דוגמה לכתבת יח"צ
אני זוכר את אחת הכתבות הטובות ביותר שיזמתי פשוט כי יזמתי אותה עבור סבא שלי זיכרונו לברכה תקופה לפני שנפטר. הוא הקים מפעל שהיה בן 60 שנה – ואמרתי לעצמי שאני חייב להספיק להכניס את המפעל הזה לחדשות לצד סיפור ההקמה שלו והבריחה של סבי מגרמניה – וכך היה.
אם הייתם מדברים עם דודי, הבעלים הנוכחיים של המפעל כיום, אז דודי י מליץ עלי. אך כפי שכתבתי קודם לכן – אל תתרשמו מהמלצות בלבד – תבחנו אותי וספקים אחרים. תוכלו לקרוא עלי פה.
אגב, אחת הדרכים לבחון את כישורי הספק שלכם כמו בכל תחום – זה האם הוא יודע לעשות לעצמו יח"צ? בדקו זאת.
רוצים לדעת מה אני יכול לעשות עבורכם? צרו איתי קשר ונגלה יחד