רבים מלקוחות יחסי הציבור מוצאים עצמם מתוסכלים בשלב זה או אחר כשהם מסיקים שהם משקיעים המון אנרגיה במשרד יחסי הציבור ששכרו. הרי, הם שכרו איש מקצוע שיסייע להם לייצר תוצרים, לא שיבזבז להם משאבים (זמן).
ובכן, ראשית, צריך לומר – הנוכחות של הלקוח בתחום יחסי הציבור היא קריטית. אין מציאות כזו ששכרתם משרד יחסי ציבור ואתם תוכלו פשוט להמתין לתוצאות מבלי לעשות כלום. יש צורך בתחקיר, מענה לשאלות, סיוע בהיכרות עם תחום העיסוק שלכם – ועוד ועוד.
השאלה שיש לשאול – היא איפה האיזון בין כמות המשאבים שאתם משקיעים (זמן וכסף למשל) לכמות התוצרים (חשיפה). הבעיה מוגדרת כבעיה כאשר האיזון – לרעתכם.
איך זה אמור לעבוד בפועל?
ובכן, בדרך כלל בשלב הראשון שתשכרו משרד יחסי ציבור אתם אמורים להשקיע יותר יחידות זמן. בחודש הראשון הספק אמור ללמוד את התחום, לייצר חומרים מראש – תקופה קדימה. להכין תכנית תקשורת ועוד. לאחר הרבעון הראשון כמות הנוכחות שלכם אמורה לרדת בערך בכ – 60% בעוד שיחידות התוצרים אמורים להיות גבוהים יותר.
כלומר, פחות משאבי זמן שלכם – ויותר חשיפות בתקשורת. יחד עם זאת, עם הזמן ככל שתשקיעו תוצרי החשיפה אמורים להיות מדוייקים יותר, או רבים יותר.
יחסי ציבור איכותיים מבוססים על שיתוף הפעולה גם מצד הלקוח
תחום יחסי הציבור אינו שונה מהמון תחומים אחרים שכן ככל ששיתוף הפעולה הוא דו צדדי הספק משפר את הלקוח והלקוח משפר את הספק וכך התוצאות בעצמן משתפרות. כל משאב ניתן להמיר בזמן אחר, זמן אפשר להמיר בכסף והפוך אך קיים בסיס מסוים שהוא די מינימלי.
נורות אדומות במערכת יחסים מול הספק בתחום יחסי הציבור: משאבים מול תוצרים
המון לקוחות יחסי ציבור מוצאים עצמם מתוסכלים כשהם משקיעים יותר מדי וזה לגיטימי כשהתוצאות מועטות אך זה לא ראלי כאשר התוצאות מרשימות. הפתרון לכך הוא מאוד פשוט – תיאום ציפיות.
אתם צריכים להחליט מה היעד שאתם רוצים להשיג ומה כמות ההשקעה שאתם מוכנים להשקיע מעבר לריטיינר , וכמובן – לשתף בכך את משרד יחסי הציבור שלכם ולשמוע את הפידבק שלו.
איך תדעו עם משרד יחסי הציבור שבחרתם עובד כפי שציפיתם מבחינת משאבי הזמן?
שימו לב לחוקים הבאים הם יוכלו לסייע לכם להחליט האם הצלחתם לדייק בשירות שרציתם לקבל:
1.אתם מרגישים שאתם משקיעים מעט במערכת היחסים עם משרד יחסי הציבור שלכם, ומקבלים מספיק – בחרתם היטב
2.אתם מרגישים שאתם משקיעים המון המון זמן במערכת היחסים עם משרד יחסי הציבור שלכם, ומקבלים תוצאות מדהימות – בחרתם היטב
תוצאות של פעילות יחסי ציבור, האם זה מה שהלקוח אמור לקבל?
לא מן הנמנע שיש מי שיאמר שמדידת המשאבים מול התוצרים אינה רלוונטית שכן השאלה היא האם אתם מרוצים – או לא. השאלה שעולה היא איך תדעו אם אתם אמורים להיות מרוצים?
ובכן, אתם יכולים לגשש מה קורה אצל אחרים ולהסיק מסקנות או פשוט לסמוך על תחושת הבטן שלכם, אך אם מלכתחילה אחרים מרוצים מאוד – מתוצאות סבירות, הרי ששיקול הדעת שלכם יוטה.
לכן השאלה שעולה מסוגיה זו היא מה הן תוצאות טובות, מה הן תוצאות מדהימות, ואיך מבדילים? כאמור, יש כל מיני קריטריונים וכל אחד ייחס להם את המשמעות והמשקל שרלוונטיים לו יותר מכל, כמו משאבים שהשקיע מול תוצרים שקיבל.
כלים נוספים למדידת יעילות התוצרים של משרד יחסי ציבור
כלי מדידה נוסף מקובל הוא כמות החשיפות שקיבלתם לעומת גובה הריטיינר שהשקעתם. וכלי אחר יכול להיות איכות החשיפות, כלומר – אם תאורטית כמות החשיפות נמוכה ביחס לממוצע אך כל פעם מייצרת לכם עסקה – הרי שגם זה מדד חיובי. יחד עם זאת, אם איכות החשיפות אכן גבוה אך הכמות נמוכה – אולי בעצם הייתם אמורים לקבל גם וגם ביחס לתשלום שנקבע? והנה, חזרתם לתחילת הסוגיה.
אין פה נוסחת זהב וכל מקרה לגופו. כך למשל גם מערכת היחסים עם הספק היא כלי מדידה ( נעים לעבוד מולו או לא?) ובסופו של דבר מדובר בתמהיל של קריטריונים שיש לקחת בחשבון אך הנה לפחות זכיתם בחידוד של תמהיל זה. בהצלחה!
בהצלחה!