רקע על תאוריית הבניין בפעילות יח"צ
רבים הם האנשים שלא יודעים באמת מה עושה משרד יחסי ציבור. וזאת בעוד הם היו נורא רוצים לשווק את העסק או הארגון שלהם באמצעות חשיפה תקשורתית. אי הידיעה – מייצרת חשש.
הם חוששים כי לא מכירים את התחום, כי יש כל מיני תחומים משיקים שההבדלים לא מובנים (תוכן שיווקי , מדיה חברתית וכו), חושבים שמדובר בקשרים ולא כישורים, ועוד.
סדרת מאמרי ה "קייסטאדי" ומהלכי יח"צ שלנו שהתחלנו איתה לא מזמן מבקשת להציג את החשיבה מאחורי תחום יחסי הציבור
יחסי ציבור תאוריית הבניין
חבר'ה לפני שאתם מתרשמים מהמונח הדרמטי "תאוריית הבניין" דעו, אין מדובר באיזה מונח אקדמי דרמטי. אלא דימוי שאני נוקב בו מאחר והוא מאפיין את שיטת עבודתי ויקל עליכם להבין את דברי
אדגיש, מדובר יהיה בהסבר קצר כי אי אפשר באמת להיכנס לסמנטיקה בטקסט. הערך עבורכם יתבטא ברוח הדברים
זאת בעוד שהאחריות שלכם מול ספק היח"צ לא תהיה "להציף את המונח" (סביר שלא יבין) – אלא את ההגיון שעומד מאחורי המונח ( אם לא יבין, זה הרמז הראשון שלכם לתהות על יעילות בחירתכם)
שיטת עבודה ביחסי ציבור: אז מה היא תאוריית הבניין?
נורא פשוט חברים. כשעברתם לצד בניין יפה ואמרתם "וואו", הרבה לפני כן קרו כל מיני דברים.
היה לקוח עם חזון שרוצה להרוויח. שאמור היה לקחת בחשבון אינטרסים מסביב (הגבלות של העיריה למשל). שבנה תכנית קדימה – שהתחשבה באינטרסים מסביב. בכך, לקח קצב ההתקדמות קדימה, בחשבון את מי שבצדדים.
כל זה הוכנס לתוך "חישוב רווח והפסד שלקח בחשבון את סך ההוצאות, ההפתעות שעלולות לצוץ, המשאבים (משאבי זמן, כסף וכו) – ביחס לתוצאה המבוקשת (רווח, ולא סתם רווח אלא כזה – שיצדיק את סך ההוצאות + וגם יהיה טוב יותר מחלופות פוטנציאליות כמו השקעה במשהו אחר)
ורק אז, הלכו לאדריכל, שתכנן על הנייר, נבנתה תשתית, קומה ראשונה, שניה וכך הלאה.
תאוריית הבניין ביחסי ציבור: ממטאפורה להמחשת הקונספט
חשיבה נכונה בפעילות יח"צ, כך אני עובד:
חושב על התוצאה כמה חודשים קדימה שהוגדרו על ידי הלקוח. חושב על תוצאות האמצע הנדרשות כדי להגיע לתוצאה הסופית. חושב על הבעיות שעלולות לצוץ בתוצאות אמצע אלו.
ורק אז מתכנן דרך ומגיש אותה ללקוח. לאחר שהוסכמה מייצר מראש את החומרים.
בכך, תאוריית הבניין ביחסי ציבור מאפשרת לנו להיות יעילים יותר. סך המשאבים לעומת סך התוצרים מייצרים תוצאות טובות יותר. כל שקל של הלקוח שווה לתוצר טוב יותר.
בשביל להבהיר לכם חשוב שתבינו שהחלופה הפחות טובה , שאני תמיד מתעצבן שאני שומע שכך משרדים עובדים – היא להשקיע איזו חצי שעה בכתיבת חומרים לשלוח ללקוח לאישור – לייצר אפילו חומר טוב בפעם הראשונה ואז לפנות לתקשורת.
כשלא חושבים תקופה קדימה זו בדיוק הדרך למצוא עצמכם עם אייטם מהיר, ואז תקופה ארוכה שאין פעילות כי כל החומרים הטובים נשרפו בהתחלה. מילת המפתח – תכנון. בהצלחה!