כבכל שנה גם השבוע ביום השואה התקשורת התמלאה בתכנים שמזכירים לנו את ההיסטוריה של העם היהודי אך עולה השאלה איך נשמור על העובדות ההיסטוריות הללו גם עבור הדורות הבאים?
הנוער כיום צורך את התוכן שלו בדרכים שונות שמשתנות בעצמן כל תקופה.
כלומר, קצב השינוי של צריכת התוכן הוא מהיר מאי פעם ומכאן גם החשיבות של הצורך להשתנות יחד עם הקצב הזה. מי שרוצה לשמר את ההיסטוריה – חייב לדאוג להציג אותה בדרכים המעודכנות.
איך מחברים קמפיין קריפטו וNFT לניצולי שואה ועמותה מבני ברק?
מסיבות אלו זה היה הדבר בטבעי ליזום את קמפיין מוזיאון השואה הראשון בעולם המטא שיציג יצירות NFT. יצירות שהן בעצם זיכרונות, של שורדי שואה. ובכך אנו יכולים להבטיח את שימור ההיסטוריה מדור לדור
את הקמפיין שעשה באזז משמעותי והגיע עד לאירופה ומדינות ערב ואף לסין שם צבר מאות אלפי צפיות יזמתי עבור עמותת חסדי נעמי.
כשאני אומר יזמתי צריך לציין – כיום יחסי ציבור מקצועיים לא יכולים להסתפק רק בידע מקצועי רלוונטי אודות התקשורת.
כדי לבנות קמפיין עבור לקוח צריך לקחת בחשבון מגוון עולמות תוכן שונים ולדעת איך לחבר אותן.
כלומר, אני לא צריך לדעת לכתוב קוד אך כדי לייצר קמפיין שמשלב בין מורשת לטכנולוגיה אך כן צריך לדעת איך לתפור את המורשת בתוך טכנולוגיה ואת כל אלו לעטוף בקמפיין אמיתי – עם מוצר טכנולוגי שבעצם בנינו.
לדעת לחבר בין עולמות שונים זו לא רק משפט נחמד.
הרי בתור איש יחסי ציבור אני אמור לדעת – לעשות יחסי ציבור. אבל יש יחסי ציבור ויש עולם אחר לגמרי של יחסי ציבור שבו אתה מדמיין את התוצאה שאתה רוצה 20 צעדים קדימה – ומשם הולך אחורה, עד לתשתית.
ובעצם אתה צריך הנגיש לספקים שונים את החזון התקשורתי כדי שיסייעו לך לייצר את המוצר הטכנולוגי למשל ולא בצורה שתהיה – מתאימה. אלא בצורה שתהיה -הכי מדויקת.
כי זה דבר אחד לעשות קמפיין NFT של ניצולי שואה, זה נחמד ומעניין.
אבל זה דבר אחר לגמרי לתכנן מראש מה צריך להיות מאחורי הNFT. למשל, לדאוג מראש שהספק הטכנולוגי יקבל סיפורים ספציפים שהם אלו יהפכו ליצירות כדי שאתה בתור איש יחסי ציבור תוכל להשתמש בהן עבור הקמפיין העתידי.
וכך, לדאוג מראש לשלוף וידאו מרגש של עלמת חן צעירה במפגש עם ניצולת שואה שמראה לה את המעיל המוכתם בדם אחיה ששמרה כל השנים – ואת המפגש הזה להפוך ליצירת NFT – כי אתה יודע שעם סיפור כזה תוכל להפוך את הקמפיין להרבה יותר מעניין עוד לפני שהוא החל.
וזו הכוונה לכך שיועץ התקשורת צריך לחשוב 20 צעדים קדימה ולחבר את המשאבים שיש לו לספקים השונים שבכלל לא מבינים מה זה משנה איזה יצירות הם ייצרו.
את החשיבה הזו תוכלו לראות בסרטון מטה
למה חשוב שיועץ התקשורת יבין לעומק את עולם התוכן של הלקוחות?
אנשי יחסי הציבור של היום צריך לדעת איך לקחת את היכולות של הלקוחות – לעזור להם לייצר מוצר שמתכתב עם עולם התוכן שלהם – מראש לדאוג שלמוצר הזה יהיה אופי תקשורתי – ואת כל זה לעטוף בקמפיין.
אם כן, כך עשינו בדיוק עבור חסדי נעמי במסגרת הקמת מוזיאון השואה הראשון בעולם המטא שיציג יצירות NFT של ניצולי שואה.
ובעצם יישמר את הזיכרונות – בתור יצירות. את זה חיברנו למודל כלכלי במסגרתו מהמכירות של התכנים במוזיאון נוכל לרכוש עוד סלי מזון
אסטרטגיה של תכנית יחסי ציבור צריכה להתחיל מהמוצר
אז מה היה לנו בעצם? רעיון ליוזמה חדשה ובמקביל אפיון של היוזמה כמוצר טכנולוגי ותוך כדי תנועה תכנון של קמפיין בזמן אמת. והתגובות?
הזעזוע של מי לא הבין את החיבור בין NFT לשימור זיכרון השואה סייע להחיות את הקמפיין ולייצר יותר ויותר עניין במהלך החדשני
ומכאן לפואנטה – כקמפיינר שתפקידו לדעת לקחת מידע חשוב ולהפוך אותו למעניין – יש לנו אחריות לאומית להפוך את זיכרון השואה לכזה שיסופר בכלים עדכניים כדי לעניין את הדור הבא בארץ ובעולם וכל יוזמה שכזו חשובה.
ולכן איש יחסי הציבור צריך גם להיות מעורב ביצירת המוצרים של הלקוח
עולם חדש של יחסי ציבור: היי – טק. פין – טק. פוד – טק . עמות – טק
את אותה המתודולוגיה אני מחבר גם לעולם של הארגונים החברתיים והעמותות כיום.
לא רק שכיום כל עמותה חייבת לגייס משרד יחסי ציבור כדי לשרוד אך הצורך כיום הוא שונה – כדי לשרוד ולהוביל עמותות תצטרכנה כעת לספר את הסיפור שלהן בקמפיין ובמקביל להפוך לטכנולוגיות הרבה יותר.
להשקיע בדאטה ולדעת איך לתרגם אותו לכלים שיווקיים במטרה לגייס כספים כדי שתוכלנה לשרוד ולהוביל
חדשנות טכנולוגית ויחסי ציבור
להבדיל מהעולם הישן של יחסי הציבור והקמפיינים אז היו רגילים לקוחות לחשוב שתפקידם זה פשוט למסור מידע למשרד יחסי הציבור שלהם היום הלקוחות צריכים לדעתי למסור מידע שמראש אמור להפוך למוצר אמיתי שאותו מתקשרים.
כלומר, לא קלט ופלט כמו פעם. היום ובהמשך כדי לשרוד ולהוביל הפינג פונג בין העמותה למשרד יחסי הציבור שלה צריך לייצר ערך אמיתי. מוצר חדש. שירות חדש. כזה שמביט קדימה ומדבר את המונחים הטכנולוגים של ההווה שבעצם שולטים בכל חלקה של מדורי התקשורת
כמו זיכרון השואה כך גם עמותות צריכות להסתגל לעולם החדש והטכנולוגי כדי להיות רלוונטיות ולדעת שלא פעם חייבים לייצר קמפיין גם אם הדיבידנד אינו מיידי כי אם לבסס עצמן כרלוונטיות.
כך למשל אם פעם לחסדי נעמי היו מביאים מזון לדירת החדר שם הוקמה ואחר כך תרמו כספים ובהמשך בפייפאל – הצעד הבא יהיה מטבעות וירטואליים כנראה. ועולם העמותות –צריך להפוך לטק
יחסי ציבור בלתי רגילים: לא להיות משעממים
את קמפיין השואה הזה הצלחנו להוציא לפועל די מהר. התגובות בפייסבוק היו מעניינות ויצרו דיונים וכך גם בכלי התקשורת ושל אנשי טכנולוגיה ושיווק.
זו לא הפעם הראשונה שאני משתמש בטכנולוגיה ובכלים שונים כדי להפוך את זיכרון השואה החשוב לרלוונטי. כך למשל בקמפיין יום השואה הבינלאומי האחרון הקמפיין שהמשרד יזם היה קמפיין אד הוק – בפולין.
תוך שבוע מצאנו ספקים הרמנו קונספט חיברנו את הטכנולוגיה וההיי טק יחד עם כלים של לואו טק ויצרנו אימפקט בין לאומי.
בעוד שבארץ יצרנו שיר "זה לא סיפור זו היסטוריה" במסגרתו ניצולת השואה שברחה מפולין אילנה קליין כתבה שיר תחת כותרת זו ( כותרת הקמפיין) ועדן בן זקן שרה אותו בפולין נסעו משאיות עם שלטי ענק שהציגו לפולנים ילדים מהגטו והזכירו להם שאין מדובר בסיפור – אלא בהיסטוריה.
מהתקשורת הסינית
אווה: זה לא היה סטורי, זו היסטוריה
במקביל הופץ סרטון דיפ פייק במסגרתו אווה בראון מראיינת את נשיא פולין על השואה , סרטון שהתבסס על וידאו שהפיקו בממשלת פולין שכל ישראלי היה משפשף עיניים לאור העיוות ההיסטורי שהוצג שם. ועל כל פייק שבסרטון הפולני, הוצגו קטעי וידאו אותנטיים של פולנים מדברים על השואה.
הפייק היחידי מהצד הישראלי בסרטון היה שאווה בראון כמובן לא קיימת ולכן לא יכולה להיות עיתונאית ולראיין אף אחד. וכך באמצעות האירוניה, עברה הפואנטה.
לא לשמור את הנרטיב, לייצר אותו באמצעות פולמוס ועידוד דיונים ברשת: הישרדות זה חשוב –להוביל יותר
לסיכום, העולם החדש של שירותי יחסי הציבור והקמפיינים צריך לדעת לקחת כלים מעולמות אחרים ולשלב אותם לכדי מוצר אמיתי כדי לבנות קמפיין. זה לצד הפצת הבשורות השוטפות.
זו הדרך היחידה שנוכל לסייע לעובדות היסטוריות לשמר את עצמן לדורות הבאים וללקוחות שלנו –להישאר רלוונטיים. לעמותות יש משמעות חשובה ביותר במשחק הזה שכן להבדיל מחברות הייטק עתירי מימון לעמותות אין מימון בלתי מוגבל ולכן אלו תצטרכנה עוד יותר להיות יצירתיים ובאמצעות מהלכי גרילה להפוך לטכנולוגיים כדי להצליח לגייס כספים, ולשרוד
כקמפיינרים ואנשי יחסי ציבור ובעיקר מי שטוב במה שהוא עושה יש לנו יכולת אמיתית לייצר שינוי וקדם ערכים
כדי לעשות את זה היטב צריך לדעת לחבר בין כמה עולמות תוכן הכוללות את הערכים הללו לצד "הברזלים" שנדרשים עבורם בכדי להתממשק עם עולמות אחרים, בכדי שהאחרים הללו יהיו גם מעניינים לצריכה.