העולם – כמרקחה. "קורונה" הפכה להיות המילה הוויראלית ביותר וכפי שהווירוס המושמץ קופץ לו מגוף לגוף כך גם המילה "קורונה" הפכה לויראלית ומעסיקה כל מותג שני בפוסט זה או אחר. בקרב חלק מהמותגים הקורונה יצרה לא פחות ממשבר – כך למשל מדובר במקרה של המשקה שיכל היה לעשות לא מעט מהלכים בכדי להתגבר על המשבר – בין אם לצחוק עליו, בין אם להפיץ סרטון וידאו בו סלבס עם שמות עולמיים – פותחים את הבקבוק – ולוגמים ממנו.
אם כן, אז איך קשורה הקורונה לבחירת משרד לייעוץ תקשורתי או בחירת יועץ תקשורת? זה פשוט: בסופו של דבר תפקידו של יועץ התקשורת הוא לייעל את תפקוד הלקוח. ה"ייעול" הזה יכול לבוא לידי ביטוי בסיוע להגברת המכירות, סיוע תדמיתי מול לקוחות קיימים, ניהול משברים, ובמקרים מסוימים גם – יצירת משברים למתחרים. כל אלו ועוד. ואם גם העסק שלכם הושפע מקורונה אז יועץ התקשורת שלכם לאו דווקא יוכל לפתור לכם את הבעיה, אך כן יוכל לסייע. יועץ תקשורת טוב אמור לסייע בתקופות שקטות- ולשמש כגב בתקופות קשות. ואם הגעתם למסקנה שיועץ התקשורת בו בחרתם יוכל לממש את שני אלו – אז בחרתם נכונה, השאלה – איך יודעים?
מה זה יועץ תקשורת?
ראשית, אתחיל מהבסיס. מגוון מונחים שונים בעלי מכנה משותף די רחב. יועץ תקשורת, דובר, איש יחסי ציבור, יחצן, יועץ אסטרטגי, מומחה לניהול משברים – כל אלו ועוד באים לתאר פלוס מינוס את אותו איש המקצוע. אמנם, מזווית מעט שונה אך בסופו של דבר משרד יחסי הציבור שלקחתם צריך לדעת גם להכניס אתכם לתקשורת, גם להשתדל לכוון את הפרסומים שיסייעו למטרה העיקרית שהוגדרה ושהחשיפה לא תהיה לשם חשיפה בלבד אלא עבור מטרת העל – וגם לדעת איך להציע דרך שתוציא אתכם ממשבר תדמיתי -זה לא "או או", כי אם "גם וגם".
ייעוץ תקשורתי: תפקידו של יועץ התקשורת
תחום הייעוץ התקשורתי או יחסי הציבור אם תרצו זכה ליחסי ציבור ממש רעים. לקוחות פוטנציאליים חושבים שכל מה שאנחנו עושים זה להסתובב בהשקות ולהתחנף לעיתונאים אחרי שצפו בכל מיני סרטים וסדרות. לא פעם כשאני מספר להם שהאינטראקציה עם העיתונאים היא דבר שבשגרה ושאין פה "קסמים" הם מתקשים להבין זאת. יתרה מזאת, רבים מבלבלים בין מגוון תחומים נוספים שמהווים חלק מתמהיל השיווק כמו כתבות פרסומיות, כתבות תוכן שיווקי, קופירייטינג ועוד. כך אציין שוב בצורה נורא כללית – עבודת יועץ התקשורת/ איש יחסי ציבור היא לדחוף את הלקוח שלו לכמה שיותר אייטמים שיטיבו עמו ולסייע לו להימנע מאייטמים שליליים אם נקלע למשבר
יועץ תקשורת: איך בוחרים יועץ תקשורת?
הטיפ הראשון לבחירת יועץ תקשורת הוא כמובן בדיקת רקע, האם יש לו נוכחות ומוניטין ברשת שיכול להצביע אודות יכולותיו ואופיו
הטיפ השני: אם בדקתם ברשת והגעתם לאתר של משרד יחסי הציבור שווה לבדוק המלצות, חשיפה שנוצרה ללקוחות אחרים, גיוון בחשיפה ובפרסומים השונים, והצלחות.
הטיפ השני – שקיפות ואמינות: יועץ תקשורת/ איש יחסי ציבור ש"מבטיח" לכם חשיפה מראש בכלי תקשורת מסוים – זו נורת אזהרה עבורכם! עיתונאים לא עובדים אצלנו ואנחנו לא יכולים לנחש בדיוק מראש איפה נצליח לייצר כתבה זו או אחרת. הבטחה כזו אינה אמינה
הטיפ השלישי – הפגישה: נפגשתם עם יועץ התקשורת? שימו לב אם קיבלתם סקירה על תחום יחסי הציבור, על יתרונותיו וחסרונותיו במקביל. האם דיברתם על החלופות? כבר מספר פעמים שהייתי בפגישה עם לקוחות פוטנציאליים ואחרי שהקשבתי והבנתי את הצרכים שלהם אמרתי להם – שלא שווה להם לקחת יחסי ציבור והם אינם צריכים יח"צ כי הצרכים העסקיים שלהם יכולים לבוא לידי ביטוי בכלים אחרים שעבורם יהיו זולים יותר
הטיפ הרביעי – הצעת המחיר: הצעת המחיר שתקבלו אמורה להיות כזו שמבוססת על השיחה אתכם, משלבת בתוכה פרסונליזציה, מסבירה פלוס מינוס מה עומד לקרות ואי, וכבר משלבת בתוכה כמה רעיונות . כל אלו בכדי שלא תמצאו עצמכם "מגששים באפלה". בעיקר אם עד אותו רגע לא הכרתם את תחום יחסי הציבור. חשוב מאוד שתיכנסו לתהליך רגועים ומבינים שאתם עומדים לקבל שירות אמיתי, ממוקד, לא "קסמים", ובכדי שזה יקרה השקיפות עוד כשמקבלים את הצעת המחיר נורא חשובה לדעתי.
רגע לפני שאסיים אציין לסיכום שבכל משבר טמונה הזדמנות וכך גם בתקופת הקורונה. אם כן, חפשו בקרב יועץ התקשורת שלכם יצירתיות, חפשו חשיבה שונה. היא לא חייבת להיות מדויקת בתחילה שכן ה"דיוק" מגיע אחרי שמתחילים לעבוד אך בשלב ההיכרות חפשו סימנים ל "זקיקי" ייחודיות, הצעות מעט שונות. כאמור, אם באתם בגלל משבר ולא רק שיועץ התקשורת הציע מתווה לדרך הגיונית אלא – הוא גם עלה על דרך להוציא מהמשבר הזה יתרונות והפך את הלימון ללימונדה – גם אם לא דייק, עצם החשיבה הקרובה בשלב ההתחלתי אמורה להוות סימן חיובי עבורכם. בהצלחה!