בכל משבר טמונה הזדמנות והאתגר הוא לאתר את ההזדמנות ולהבין מה עושים איתה. בעת הקורונה חברות רבות מקפיאות את הפעילות השיווקית אך עולה השאלה – איזה מהפעילויות יש להקפיא – ואיזה לא. יחסי ציבור זה אחד הכלים שפחות נכון להקפיא שכן מדובר בכלי משמעותי ואינו יקר שמאפשר קשר דו צדדי מול קהל היעד, זאת להבדיל מרכישת מדיה של מודעות שמציעות "למסור מידע" ובנויות על רעיון של מסר קצר ומהיר.
יחסי ציבור לסטארטאפים או שיווק דיגיטלי?
פעמים רבות שמגיע אלי מיזם טכנולוגי או סטארטאפ ומבקש לקבל מידע על יחסי ציבור אני מבין שהמידע עמו הגיע היזם, לוקה בחסר. כלומר, על בסיס השאלות אותן הוא שואל אני רואה שהם פשוט לא שואלים את השאלות הנכונות. הסיבה לכך בין היתר היא שהם מגיעים מתרבות שיווקית מדויקת של השקעה ומדידה. ביחסי ציבור זה פחות נכון לנהוג כך כי כתבה אחת בטלוויזיה יכולה לייצר בוסט של פניות – אבל אי אפשר למדוד אותן באמת. ומכאן עולה השאלה, מה עדיף? יח"צ או דיגיטל?
אם כן, ראשית אומר לכם שאם התקציב קיים בנמצא אזי שלבטח – גם וגם. כל אחד למטרות שונות. יחסי ציבור הם כלי דרמטי בבניית מוניטין והזרמת לידים, ושיווק דיגיטלי מסייע נהדר בסינון של לידים. כמו כן, כמובן, תלוי במוצר – האם אתם B2B או B2C .
כמובן, לא אוכל להיות מדויק מ בפוסט אחד אודות הסוגיה איך עושים יחסי ציבור מדויקים מבלי לבחור סטארטאפ ספציפי כסיפור מקרה אבל אם הגעתם לפגישה עם משרד יחסי ציבור והוא החל לשאול אתכם שאלות כמו אלו שאני מציג פה – אתם כבר יכולים להיות רגועים שהגעתם למקום טוב, יחסי ציבור זה כלי – לא מטרה. ולא פעם יכול להיות שהכלי הנכון עבורכם זה אחד מהכלים שמשיקים ליח"צ במידה ויש לבחור.
איך עושים יח"צ וכתבות לסטארטאפים – לא רק הטכנולוגיה!!
כמו בכל פעילות יחסי ציבור – העיתונאים מחפשים סיפור, כי בעצם אנחנו והם סוחרים במידע ובזמן. המטרה שלהם זה להשתמש בנו אנשי יחסי הציבור בכדי לחסוך לעצמם זמן ולקבל את המידע הכי שווה הכי מהיר והכי בלעדי. אם כן, עולה השאלה, מה הוא סיפור תקשורתי ואיך מייצרים כזה?
ברירת המחדל; כל מה שקשור לתחילת המיזם שלכם. הזוית הטכנולוגית יכולה להיות סיפור, או הזווית האישית או הזווית העסקית:
טכנולוגיה: המצאתם טכנולוגיה חדשה – זה שווה אייטם. האם זה יהיה אייטם בכלי תקשורת אחד? בכמה? תלוי בטכנולוגיה ותלוי בכם. כמה תזרמו עם איש יחסי הציבור או פחות
זווית אישית: הטכנולוגיה שפיתחתם באה לתת מענה לבעיה אישית שנתקלתם בה – הנה, כבר יש סיפור נוסף
זווית עסקית: עבדתם מהמוסך בבית? הנה תשתית לסיפור נוסף
טכנולוגיה – אחרי ברירת המחדל: אחרי שחשפנו את הפעילות עולה השאלה "מה עכשיו?" איש יחסי ציבור טוב ייקח חלק בחשיבה על המוצר עצמו אפילו אודות כל פיתוח שתפתחו שווה להתייעץ עמו, שכן יכול להיות שתייצרו אחלה פיתוח אבל יש הבדל בין להיות יעילים לבין להיות יעילים ועל הדרך לייצר "טוויסט" קטן בפיתוח עצמו שמגיע ממוחו של איש יחסי הציבור שלכם – כי הטוויסט עצמו יכול לייצר סיפור או יחסי ציבור. למשל: הטכנולוגיה שלכם אוספת מידע – אבל אם הכלי הזה שאוסף מידע יכול לייצר פילוחים שונים הוא כבר יכול לייצר הרבה יותר כותרות. כך שבמידה והפילוח אינו דרוש מאמץ – שווה לשלבו ככלי טבעי כבר בהתחלה
לקוחות מרוצים שפתרתם להם בעיה – יכולים לייצר יחסי ציבור
יחסי ציבור לסטארטאפים: אל תהיו רובוטים
שימו לב – הנהר המדמם של אנשי יחסי הציבור הוא הזמן של העיתונאים – סטארטאפים רבים יודעים לדקלם את שמם של כתבי הטכנולוגיה כי ראו אותם באיזשהו כנס לבושי חליפה ומאז הם חושבים שהם BFF ,אבל כמוכם יש עוד מאות – כלומר – כולכם מתחרים על אותו דבר. ולכן, במשרד שלנו חושבים אחרת:
אנחנו ממפים את הפוטנציאל התקשורתי של החשיפה ו"מרגישים" את הסביבה (איזו מילה מעצבנת עבור אנשים שאוהבים למדוד דברים אה?:) – לא פעם הדבר הנכון עבור הלקוח זה "להוציא" אותו מהמגרש הטבעי בו הוא אמור לקבל את החשיפה – ואז, בעצם הצלחנו לייצר זירה נטולת תחרות וכבר לייצר בידול מול הכתבים.
למשל – אם המיזם שלכם משנה את הלייף סטייל של הלקוחות אז מדוע להתחיל כמו רובוט לעבור מול כתבי הטכנולוגיה כשאפשר להתחיל עם כתבי הלייף סטייל, ובינתיים לייצר סקרנות מצידם של הכתבים הטכנולוגים – ובכך, שהם יתחרו על הזמן תשומת הלב שלכם –במקום שאנחנו נתחרה על שלהם. אז – אל תהיו רובוטים.
כן, אנחנו ממש טובים במה שאנחנו עושים. וכן, אם מישהו אחר נתן לכם את הטיפ הזה אז או שהוא קרא אותו פה – או ששווה לכם לעשות איתו עוד פגישה. בתמונה – מנכ"לית פייסבוק אלופים ביצירת סיפור – באירוע שיזמו בחברה בעקבות הקמפיין שלנו שהגיע עד לעיניים של הבכירים ביותר בעמק הסיליקון. בהצלחה:)