לא כל אחד יכול לעשות יחסי ציבור, אך יותר אנשים מכפי שנדמה לנו זקוקים לכך. עסקים, חברות, סטארט-אפים, עמותות ואפילו אמנים, זקוקים להגיע אל הקהל הרחב. עבודת היח"צ נעשית באופן יסודי ויותר מקשרים דורשת כישורים אישיים מול גורמים שונים וכל זאת כדי שהם ירצו להכיר אותנו לעומק ולתת לנו את הבמה (באופן בלעדי או לחלוק אותה עם אחרים).
התמונה הראשית שמלווה את הטור שאתם קוראים היא בעצם אייטם שיזמנו עבור לקוח שלנו, דיור מוגן לב גנים, בידיעות אחרונות. מדובר בדוגמא מתוך מאות ואם גם אתם ברגעים אלו קוראים את הטור הזה במסגרת ניסיונכם להבין איך בעצם כל העסקים והמתחרים שלכם מגיעים לתקשורת ומקבלים אייטמים כמו זה בטלוויזיה באינטרנט ובעיתונות – אז בדיוק עבורכם שתוהים אם יש להם צורך בשירות שכזה ריכזנו 5 עובדות המפתיעות על התחום.
אגב, אם תרצו לראות עוד עשרות דוגמאות להופעות לקוחותינו בתקשורת פשוט עברו לעמוד "לקוחותינו בתקשורת" לאחר קריאת הטור.
יח"צ משרת כל תחום
יחסי ציבור זה תחום רחב ובתכנון מוקדם אפשר להעביר הלאה כל רעיון ולחשוף אותו לקהל גדול. את שירות היח"צ צריכים בעלי עסקים קטנים, אנשי מקצוע כמו עורכי דין, רואי חשבון. סטארט אפים ואלו שמבצעים פרויקט מימון המונים – כולם צריכים להגיע אל הקהל שלהם
תכנון נכון, הבנה של התקשורת, מהלכי השיווק, יקבעו האם נצליח ליצור עניין או לא. הניסיון מצביע על כך שגם דברים שנראים בלתי אפשריים לתהליך, אפשריים ורק נדרשת יציאה מהקופסה.
יחסי ציבור מאפשרים לנו להיחשף לקהל גדול באופן טבעי
ברגע שעיתונאים בוחרים לספר עלינו, להזמין אותנו להופיע בתוכנית ועושים עלינו כתבה, אנחנו יכולים ברגע אחד להגיע לקהל גדול וליהנות מחשיפה טבעית. יש לציין כי כשעיתונאי נותן לנו הזדמנות להציג את עצמנו, החשיפה משמעותית יותר מזו שנשיג בעצמנו בקידום ברשת.
יחסי ציבור הם לא פרסום בתשלום
ישנו הבדל גדול בין פרסום בתשלום לבין יחסי ציבור. בשנים האחרונות נוצר בלבול בשל היכולת לרכוש כתבות ממומנות אך חשוב לדעת כי ישנו הבדל משמעותי בין ההופעה שלנו בכלי התקשורת לבין קנייה של שטח פרסום. כדאי לדעת כי העיתונאים מחפשים אייטמים באופן קבוע. ברגע שאנחנו מצליחים לעניין אותם והם רוצים לספר עלינו ולהציג אותנו לקהל שלהם, אז אנחנו יכולים להעביר מסרים והקהל יתחבר אלינו באופן טבעי.
הצלחת התהליך תלויה באיש היח"צ וגם בלקוח
הצלחת יחסי ציבור תלויה באיש היח"צ, אך לא רק. משרד יחסי ציבור יכול לספר לאנשי התקשורת עלינו ולגרום להם להזמין אותנו לתוכניות בוקר, לעשות עלינו כתבה בעיתון ועוד. במקביל, ככל שאיש יחסי הציבור שבחרתם יקבל את הקרדיט כפרטנר כך הוא יכול לסייע לכם יותר.
על לקוח יחסי ציבור לטרוח לשלוח חומרים, לענות לשאלות שלא משרד יחסי הציבור שנותן לו שירות, להיות אקטיבי בתהליך ונוכח בעיקר בהתחלה אז מתבצע שלב התחקיר, לשאול שאלות בעצמו ולהציע רעיונות. ככל שהדינאמיקה תהיה דו צדדית כך איש יחסי הציבור יוכל לתת לכם שירות טוב יותר.
כל שירות מוגדר כיעיל כאשר היחס בין ההשקעה במשאבים לעומת התוצאות הוא גדול. כלומר, כולנו מעדיפים להשקיע כמה ש פחות אנרגיה בספקים שלנו אך יש לדייק זאת מראש – אם אנחנו בהכרח רוצים כמה שיותר תוצאות אז נוכחותנו נדרשת, ואם אנחנו מעדיפים להיות נוכחים כמה שפחות גם במחיר של פחות תוצרים – יש להגדיר זאת מראש.
כמובן, אם מראש הגדרתה ההצלחה מבחינתכם היא כזו שבהכרח כוללת את נוכחותכם כמה שפחות יש לציין זאת בתחילת התהליך. וכמובן, שתוך כדי תנועה הדברים מקבלים אופי משל עצמם והמטרה בכל פעילות היא שהלקוח יקבל שירות כמה שיותר עצמאי. ובכל זאת, – אם השבר לא עלה מצדו של הספק שלכם הגדירו מולו מראש כמה אתם יכולים להיות נוכחים בתהליך
גם משרדי יח"צ זקוקים ליחסי ציבור
כמו בכל דבר בחיים יתרון יחסי הוא נורא תלוי בני אדם ויש אנשי מקצוע יצירתיים יותר ויש כאלו שיצירתם פחות. זוהי אולי העובדה הכי מפתיעה אבל מסתבר שגם משרדי יח"צ זקוקים לשירותי יחסי ציבור. מבין לקוחותיי יש משרדי יחסי ציבור שנתקעו בלי רעיונות וכדי לא לאבד את הלקוחות הם פונים אלי כדי להנדס להם מהלכי יחסי ציבור. השירות תמיד אנונימי וניתן רק במידה ואין ניגוד עניינים ביני לבינם. השירות מותאם על פי הצורך וכולל בדרך כלל בניית אסטרטגיה והצעת רעיונות לקידום שיאפשרו ללקוחות המשרדים לקבל את החשיפה לה הם מצפים.