כולנו מכירים את סיפורי ההצלחה האלו על המובטל שהפך למייסד של תאגיד על או על בעל מכולת שהפך לענק קמעונאי. שאלתם עצמכם פעם, איך בעצם שמעתם על הסיפורים הללו?
והנה, גם אתם פתחתם חברה קמעונאית עם חנויות דיגיטליות ונוכחות דיגיטלית לצד זו הפיזית. השקעתם מאמצים בשיפוץ, מיתוג, יצירת לוגו, קונספט שונה ומצאתם מוצרים מיוחדים.
עכשיו אתם מחכים שהלקוחות יגיעו, יתעניינו בכם ויעבירו את השמועה על החנות והייחודיות שלה. יכול להיות שיש לכם כבר נוכחות אינטרנטית ואפילו אתר מכירות מושקע אבל עכשיו חסר עוד משהו. הפניה לקהל הגדול, אל המסה של האנשים שיהפכו את החנות שלכם מעוד אחת להצלחה של ממש.
להיות מפורסם כמו רמי לוי
יחסי ציבור לקמעונאות מעלים את המודעות, חושפים אתכם בפני הקהל הגדול שיכול להגיע אליכם ומדגישים את הייחודיות שלכם.
החנות שלכם יכולה להיות ממוקמת בפריפריה, אבל אתם יכולים לשלוח את המוצרים לכל מקום, אם אנשים רק יידעו עליכם ועל המוצרים המיוחדים שיש לכם.
כדי שזה יקרה אפשר לפרסם בתשלום, אך העלות עשויה להיות גבוהה וכיוון שאנשים לא באמת אוהבים פרסומות, אתם עלולים לגלות שהתוצאות יהיו מוגבלות.
קחו לדוגמא את מהלך העוף בשקל של רמי לוי – מישהו מסוגל לשכוח את זה?
חשיבות יחסי ציבור לקמעונאות
בואו נשים את השחקנים הגדולים בצד לרגע ונבחן כיצד יחסי ציבור משפיעים על החנות שלכם.
ברור שהתקציב שלכם אינו זהה לזה של החנויות הענקיות ודווקא בגלל זה אתם רוצים לנצל אותו על הצד הטוב ביותר.
מחקרים שנעשו גילו כי אנשים מאמינים הרבה יותר לחשיפה תקשורתית מאשר לפרסומות.
כעסק שצריך לנהל מלאי ושמשקיע כספים במקום, בעיצוב ובמלאי, אתם צריכים להגיע לכמה שיותר אנשים ולגרום להם לרצות לקנות דווקא מכם.
כשאנחנו עושים יח"צ לקמעונאות אנחנו צריכים לחשוב על הייחודיות של החנות.
אנחנו לא יכולים להסתפק בהצגת עובדה בלבד ולצפות שאנשים ירצו לקנות.
המטרה שלנו היא לגרום לאנשים לרצות לפנות דווקא אלינו ולהעדיף את החנות שלנו על פני כל חנות אחרת שהם יכולים להגיע אליה, באופן פיזי או באינטרנט.
יחסי ציבור לקמעונאות – איך זה עובד?
החשיפה שאתם עומדים לקבל חשובה מאין כמותה אך היא לא ברורה מאיליו.
התקשורת לא חייבת לתת לכם במה וכדי שהיא תעשה זאת נעבור את השלבים הבאים:
שלב ראשון – מציאת הנקודה המעניינת ביותר
בשלב הראשון אנחנו צריכים לשאול את עצמנו מדוע אנשים קונים במקום אחד ולא אחר.
יכול להיות שהחנות שלכם נמצאת בפריפריה והפניה צריכה להיות לאנשים שרוצים לתמוך גם בעסקים מרוחקים. יכול להיות שאתם מעסיקים בעלי מוגבלויות או קונים מאוכלוסייה בעלת צרכים מיוחדים ובכך אתם עסק חברתי שכיף לתמוך בו.
יכול להיות שהמוצרים שלכם בלעדיים ואפשר למצוא אותם רק אצלכם.
אנחנו חייבים להבין מהי הנקודה שתיגע בלקוחות ובתקשורת.
שלב שני – כתיבה לגורמים רלוונטיים
לאחר שמצאנו את הנקודה המיוחדת, כזו שאנשים יכולים להתחבר אליה, אנחנו צריכים להכין מכתב מתאים ולפנות אל הגורמים הרלוונטיים.
חשוב לציין כי אם מדובר בחנות מקומית שלא עושה משלוחים וחייבים להגיע אליה, נרצה בדרך כלל לפנות לגורמים מקומיים כמו המקומון או הרדיו האזורי.
לעומת זאת אם אתם מגיעים לכל מקום (ואולי אפילו לכל מקום בעולם), נרצה לפנות לתקשורת הגדולה ולקבל תשומת לב רחבה יותר.
כך או אחרת נצטרך ליצור עניין ואם לדעתכם אתם כמו כולם ואין סיבה מיוחדת לקנות דווקא מכם, אנחנו נמצא את הסיבה.
שלב שלישי – הכנה לקראת הופעה ,
יחסי ציבור לקמעונאות לא מסתיימים עם הצגת הייחודיות שלכם בכתב.
בסופו של דבר אתם הפנים של העסק, של החנות ואתם רוצים לדבר בצורה רהוטה בכל ראיון, הצגה של הדברים ורוצים שאנשים יקשרו בינכם לבין הסיבה שהם רוצים לקנות מהחנות.
כדאי שתהיו נוכחיים גם בתקשורת וגם בחנות עצמה.
יש לציין כי לאחר שתקבלו את החשיפה הראשונה חשוב למנף אותה לחשיפות נוספות, שגם אליהן תרצו להתכונן.
סיכום טור יחסי ציבור לרשתות קמעונאיות
זכרו חברים, ביחסי ציבור עובד משרד היח"צ עם כתבים ועיתונאים.
הוא מייצר להם מידע ולכן שווה להם לעבוד איתו . משרד יחסי הציבור לא משלם לכתבים כדי שיפרסמו את הלקוחות שלו, משרד היחצ מקבל תשלום – מהלקוחות.
וכך, מייצרים עיתונות שכולם נהנים ממנה מצד אחד וממשים את האינטרסים שלהם (הכתב חוסך זמן, הלקוח מקבל את החשיפה השיווקית, ומשרד היח"צ מתפרנס מהלקוח)
מאחר וכאמור לא עובר כסף בין משרד יח"צ לכתבים אז לא כל הצעה של משרד היח"צ מתקבלת, רק הצעות טובות של משרד יח"צ שיודע לחדש את הסיפורים כל פעם.
אם אתם קמעונאים שניסו פרסום, תוכן שיווקי, קידום ממומן, וזה לא עבד לכם – כנראה צריך חשיבה מחדש ושווה לנסות את תחום יחסי הציבור שמהווה כלי שיווקי בסיסי .
יחסי ציבור לסטארטאפים, יח"צ לעסקים קטנים, עמותות, עורכי דין, תאגידים – לכולם יש צורך בחשיפה תקשורתית – וענף הקמעונאות לא שונה
בהצלחה! תמיר האס