עולם יחסי הציבור הוא אחד מהכלים המרתקים והיעילים ביותר בתמהיל השיווק. מדובר לא פחות מב – אמנות. להבדיל מאחיו הזקן יותר הידוע בכינויו "פרסום" , – יחסי ציבור הוא כלי צעיר יותר, חצוף יותר, ומוכר פחות. ולאור כך, רבין נוטים לבלבלו עם מגוון עולמות שונים , כך למשל כשבעל עסק כזה או אחר רואה כתבה שמפרגנת למתחרה שלו לא פעם אפשר לשמוע משפטים כמו "מעניין כמה הוא שילם להם" (לכלי התקשורת).
יחסי ציבור זה לא פרסום
רבים מתבלבלים ומשתמשים במושגים שפחות רלוונטיים לעולם היח"צ כמו כתבה שיווקית, כתבה פרסומות, תוכן מקודם, תוכן ממומן, פרסום, מיתוג, ועוד. כל אלו קשורים לעולם אחר לגמרי במסגרתו עובר כסף בין בעל האינטרס (הלקוח) לפלטפורמה בה התוכן שלו מתפרסם (כלי התקשורת) , בעולם שלנו – לא עובר כסף בין איש יחסי הציבור לכתבים. אנחנו בעצם סוחרים בזמן ובמידע ומייצרים מהלכים שהתקשורת מתקשה להתעלם מהם
איך עושים יחסי ציבור?
אם קראתם מאמרים אחרים לפני שהגעת לפה ודאי נתקלת במגוון מושגים כמו הודעה לעיתונות, קומוניקט, ספין תקשורתי, פרובוקציות, אסטרטגיה, טקטיקה ועוד. בגדול, יש מגוון דרכים לייצר אימפקט תקשורתי כאשר לכל הדרכים מכנה משותף – חשיבה. בעצם, איש יחסי הציבור עושה שני דברים עיקריים – האחד: מייעץ ומפעיל את הלקוח שלו ומסביר לו איזה מהלכים שיווקיים שווה לעשות בכדי שיסייעו למותג וייצרו יחסי ציבור, והשני – איש יחסי הציבור מתקשר את המהלכים הקיימים שיוצאים לפועל בלי קשר אליו
מונחים ביח"צ
אסטרטגיה: לפני כל מהלך משמעותי מתבצע הליך חשיבה. הליך זה מבקש לכלול מכוון תהיות בהן מה אנחנו רוצים להשיג, מה הדרך הנכונה להגיע לשם, מה הקשיים. לאחר ניתוח המפה האסטרטגית חושבים על הדרכים להשגת המטרות
טקטיקה תקשורתית: המהלכים שיוצאים מהחשיבה האסטרטגית בפועל – איך משיגים את התוצאות
הודעה לעיתונות: בשמה האחר קומוניקט – טקסט שמבשר אודות המידע החדשה שרוצים לשתף את התקשורת. הטקסט צריך לכלול תשובות לשאלות בסיס כמו מי, מה, מתי, מקום, מדוע (W5)
למי פעילות יחסי הציבור רלוונטית?
ובכן, מדובר במגוון שחקנים. בין אם במותגי ענק שרוצים להשפיע על ממשלות במכרזים או על המסחר בבורסה ועד לעסקים קטנים שאין להם תקציב לפרסום שכן יחסי ציבור הוא כלי זול הרבה יותר. כמו כן יש כמובן את עולם העמותות והצורך בגיוס כספים וקטגוריות שונות של לקוחות נוספים כמו מי שמצאו עצמם במשבר תקשורתי, כל אלו ועוד