אהלן. טור זה הוא חלק מסדרת טורי "קייסטאדי ביחסי ציבור" שהחלטתי לכתוב.
טורים אלו מבקשים להציג את החשיבה הרצויה מאחורי פעילותו של משרד יח"צ. בין אם באמצעות קמפיינים לדוגמא שעשיתי אותם אסקור פה, בין אם כתיבה אודות מתודולוגיות עבודה יעילות ביחסי ציבור.
הלקוח מפסיד או מרוויח? תפוקה שולית פוחתת של משרד יחסי ציבור
בכל תחום המטרה שלנו היא נקודת האיזון האופטימאלית בין סך המשאבים המושקעים (זמן, כסף, משאבי אנוש) לאפקט הרצוי של התוצאות.
לצורך כך, כולם מנסים לחזות ולמדוד (על כך תוכלו לקרוא בפוסטים קודמים), ביחסי ציבור חשיפה תקשורתית אינה מטרה כי אם כלי
(למשל עבור יצירת רווחים)
החשיפה עליה אנחנו מדברים יכולה להיות יעילה למשל תקשורת הגדול ביותר, או המדויק ביותר, או שילוב של שניהם.
תפוקה שולית פוחתת אומרת שיש מצבים שככל שתשקיעו יותר יחידות מאמץ, כך שווי התוצאות הסופי יהיה נמוך יותר ותהיו פחות יעילים.
יחסי ציבור: משאבים מול תוצאות עתידיות
השאלה שנשאלת – מה היינו צריכים להשקיע עבור כל חשיפה שכזו, ואל תטעו:
אם למשל סגרנו כתבה בחדשות – גולת הכותרת בהמון מקרים. אבל מבקשים מאיתנו לשמור בלעדיות לחודש וחצי ולהמנע מחשיפת הלקוח
אז זו דוגמא לעלות עבור חשיפה – כלומר, אנחנו נשלם מחיר בדמות עצירה של חשיפה.
בנתיים אפשר להתחיל להכין חומרים למהלכים אחרים כמובן, אבל עדיין אנחנו יכולים להמחיש פה דוגמא למחיר.
ולכן מה שאתם צריכים לקחת בחשבון זה לא רק החשיפה שאתם עומדים לקבל מהספק, אלא – מה צריך להשקיע עבורה? או על מה צריך לוותר עבורה
יש פעמים כמובן שיש מקום לחשיבה אבסולוטית וחד משמעית אך זכרו שרווח אמנם יכולה להיות על בסיס נוסחה מאוד פשוטה – מה קיבלתי.
בעוד שברוב המקרים אנחנו רוצים להבין מה נקבל, מה נשקיע – והאם זה רווחי -ביחס לחלופות?
יחסי ציבור מדויקים זה ככה: גם במרתון חושבים איך להיות יעילים בקילומטר האחרון
בכל אסטרטגיה עסקית ובתוך כך גם בשיווקית אנחנו רוצים להיות כמה שיותר יעילים כל הזמן ולכן נדרשת חשיבה לטווח ארוך.
הרי אם יש לכם מפעל לייצור שעונים וקניתם מכונת ייצור שכזו אתם יכולים לייצר 24 שעות בלי הפסקה – סביר שקצב הפחת שתצבור המכונה תגדל והיא תתקלקל בקצב מהיר.
לעומת זאת, אם המכונה תקבל כמות שעות מנוחה מסוימות + תתוחזק – אולי קצב הייצור ירד, אבל היא תחזיק יותר זמן.
וכך, ביחס להשקעה של רכישת המכונה +עלות התחזוקה שלה – המנוחה של המכונה הביאה לפחות ייצור מדי יום ביחס לאפשרות של ייצור 24 שעות רצוף. אבל בסופו של דבר היא תייצר לכם יותר יחידות מוצר כי תחיה יותר שנים. היא תהיה יעילה יותר
תפוקה שולית פוחתת היא תופעה ידועה. גם במרתון תהיו יעילים פחות בקילומטר האחרון אם תתחילו בספרינט בראשון – תגיעו לסוף המרוץ סחוטים ואולי לא תסיימו אותו. ולכן, זה לא נכון להתחיל בשיא המהירות.
מדימוי להמחשה: תפוקה שולית פוחתת ביח"צ, איך תשיגו לעצמכם ספק יח"צ יעיל?
זכרו, כשאתם בוחנים התקשרות עם משרד יח"צ מה שאתם רוצים לראות – זו חשיבה מדויקת.
כזו שלפחות תציג פוטנציאל איפה יהיה מרווח הכי גדול בין ההשקעה לתוצר הפוטנציאלי:
(גובה בריטיינר, הזמן שידרש מכם עבור משלוח חומרים, רצף התוצרים, גודלם, איכותם, היכולת להתאים את החשיפה למטרה התקשורתית ועוד).
וזה אופי הספק שאתם צריכים לשאוף לאתר, לפחות ברמת החשיבה – לא איך הוא עומד לייצר לכם תקשורת.
איך הוא עומד לייצר לכם אותה, לאורך זמן, בצורה קבועה – מבלי שהאיכות תרד תוך כדי תנועה דרמטית או מבלי שתצטרכו פתאום להשקיע כפול 500% משאבי זמן. בהצלחה!