הי! אחלה, אז כתבתם בגוגל "רני רהב" והגעתם לאתר שלי. ממש חכם שאני, נראה שפעילות הקידום האורגני שלי לא רעה בכלל. אם כן, אני מעוניין לשתף אתכם בכמה מילים על המקצוע הזה שנקרא "יחסי ציבור" . רגע לפני כן – אציג את עצמי: תמיר האס זה השם, יחסי ציבור זה המקצוע.
יש מי שכותבים את שמי כ"תמיר הס" יש "תמיר אס", אני זורם. אם כן, אז מה זה הדבר הזה שנקרא יחסי ציבור? שמות רבים לו למקצוע, בהם: משרד יח"צ, יחצנות ועוד. וכינויים רבים לאנשי המקצוע עצמם בהם – יועץ תקשורת, יועץ אסטרטגי, ועוד.
מה זה יחסי ציבור?
תחום יחסי הציבור מאוד פשוט. בפועל, אנחנו בעצם סוחרים במידע ובזמן עם עיתונאים, עורכים, מערכות כלי תקשורת ועוד. מאחר ולכתבים אין זמן או גישה לפיסות המידע להם הם זקוקים הם נעזרים בנו. ומאחר ולגופים השונים אין את הזמן או הגישה לכתבים – הם נעזרים בנו. וכך, אנחנו מחברים בין שני הצדדים.
האם משרדי יחסי ציבור משלמים לעיתונאים?
לא. אנחנו לא משלמים לכתבים בשום דרך. לתחום יחסי הציבור יש בן דוד שנקרא פרסום ובן דוד נוסף שנקרא תוכן שיווקי. במקרים כאלו עובדים הגורמים השונים מול המחלקות המסחריות של כלי התקשורת ורוכשים קטע מדיה – אותן כתבות שאתם מכירים עם הטייטל "בשיתוף עם".
במקרה שלנו היחצנים/ אנשי יחסי הציבור – אנחנו לא משלמים כסף. אנחנו כותבים הצעות לכתבות, קומוניקטים, או יוצרים קשר עם הכתבים, או חושבים על כל מיני רעיונות מגניבים שהעיתונאים לא יוכלו להתעלם להם ומציעים להם סיפורים שקשורים ללקוחות שלנו. אם הלקוח הוא סטארטאפ שרוצה להופיע אצל כתבי הטכנולוגיה או עסק של ייעוץ נפשי שרוצה להופיע בתכניות הבוקר
איך מגיעים לתכניות בוקר , לחדשות, ובכלל?
היכולת שלנו להכניס את הלקוחות שלנו לתקשורת – אינה תלויה במזל. מדובר בקשרים אך הרבה יותר – בכישורים. תפקידו של איש יחסי ציבור טוב זה לדעת מה הכתבים מחפשים לתת להם, לחבר את זה ללקוח, להנגיש להם את החומר כדי שתהיה להם כמה שפחות עבודה. וזה בעצם אחד הקריטריונים שאתם צריכים לאתר כשאתם מחפשים משרד יחסי ציבור. כשאתם בוחרים משרד יחסי ציבור שימו לב למידת האמינות, לעבודות קודמות, ולהמלצות.
טיפים ביחסי ציבור
תוכן שיווקי, קידום אורגני, קידום ממומן, פרסום, כתבות ממומנות, כתבות תוכן שיווקי, – זכרו, כל אלו ואחרים – אינם יחסי ציבור. אמנם, אלו תחומים משיקים אך אין מדובר ביח"צ. אנשי יחסי הציבור תפקידם לייצר אסטרטגיה תקשורתית ותכנית תקשורת לצד החומרים השוטפים – שפשוט יכניסו את הלקוחות שלנו לתקשורת ויקדמו את היעדים שלו, בין אם מדובר ביחסי ציבור לעורכי דין או להייטק או עסקים קטנים ועמותות – כל גוף יכול להפיק תועלת מהתקשורת. בהצלחה!