12:40 בלילה. הטלפון במגדלי בסר צלצל, על הקו – הבוס, מוטי מורל ז"ל מייסד ואבי הקמפיינים הפוליטיים בישראל.
"לך קיבינמט אתה והיצירתיות שלך – אני רוצה – פ ש ו ט. לא מתוחכם, פ ש ו ט".
ניתוק.
וכך, למדתי את המשמעות של המרכיב החשוב הזה – פשטות, – ביחסי ציבור.
3 דברים למדתי ממוטי
א. פשטות
ב. חשיפה אינה מטרה – אלא כלי
ג. לכולם יש פחדים, ותשוקות. כל הפחדים והתשוקות הללו – זהים. רק עם תלבושת שונה
ד. לפעמים לקוח מגיע עבור קמפיין כדי לממש מטרה, לפעמים אפשר להשיג אותה בשיחת טלפון.
בהמשך לסעיף ג' אנחנו כקמפיינרים -צריכים לכוון לפחדים ולתשוקות.
וכך, כשישבתי פעם ראשונה מול רמטכ"לים או אנשים שמייצגים מיליארדרים , הזכרתי לעצמי – יש להם את אותן חרדות. אותן תשוקות. אותם פחדים, – והם אלו שבאו אלינו לייעוץ. עם הזמן זה הפך לטבעי.
קמפיין: פשטות או יצירתיות? או שמא – פשטות זו היא היצירתיות החדשה?
לאחרונה עלה קמפיין של ההסתדרות עם כיתוב הפוך בשלטי חוצות
הדבר הראשון שקפץ לי לראש – יצירתי, מדי?
"פרס יחלק את ירושלים": כך סיפקו בהארץ את הניצחון לנתניהו
הייתי נוהג לתחקר את מוטי על מלא קמפיינים. בהתחלה הוא התרגז ואמר לי שלא לקח אותי כדי לבלבל לו את המוח.
עד שאמרתי לו שלא הגעתי אליו עם עשר שנות ניסיון כדי להתפרנס, בחוץ יש יותר כסף. הגעתי כי הנחתי שהוא כנראה היחיד
שהסיפורים שלו יכולים ללמד אותי המון.
אז הוא שתק, וסיפר.
הוא סיפר בתשוקה על הקמפיין שהיה הכי גאה בו אבל את זה לא אחשוף, ודאי לא כרגע.
מבין האנקדוטות והדברים שעלו היתה גם פיסת מידע מרתקת- עיתון הארץ סיפק את הקמפיין לנתניהו, במקרה כמובן.
חשיבות התחקיר והמחקר בקמפיין יחצ
בקמפיין הופעלו תחקירנים שעברו על ידיעות בהארץ ומסתבר שהיתה איזו ידיעה קטנה שאנשים בטוחים שפרס יחלק את ירושלים אם יבחר, וכך עלה הרעיון הקמפיין – בשלוף.
בלי מילים גדולות כמו "אסטרטגיה" וכו וכו, בשלוף – מהבטן. פשוט ומתחבר בשניה לכולם כדי לייצר שיח.
נכון או לא נכון זה לא משנה כי:
אם פרס ישתוק ולא יגיב – אזי שמאשר או מכחיש
אם יגיב – ייצר דיון.
כך או כך – קמפיין פשוט שכוון ישר לפחדים של המונים.
Keep It Simple, Stupid"
כמה פשוט, כך יצירתי. כך אני עובד כיום
כל קמפיין יצירתי צריך להיות מבחינתי מבוסס על עקרונות הגיוניים, – ופשוטים.
אם מישהו לא הבין – אני לא הסברתי טוב.
כך משפיעים, כך מציתים את הנשמה ואת הראש, – במסרים פשוטים שקלים לעיכול. הגיוניים או לא – פייק ניוז מבוסס על עיקרון זה
טיפים פשוטים לקמפיין מסרים פשוט:
נסו אותו על מגוון אנשים גם אם אינם הקהל שלכם. בהם אמא אבא וילדים.
ילדים הם הקבוצת מיקוד הכי מדויקת. מהירי ויורים מהבטן
אל תזלזלו בדעה של אף אחד, בעיקר לא של אנשים שאינם מתחום הפרסום והתקשורת
הרעיונות הראשונים שקפצו לכם מהבטן הם לרוב בעלי הפוטנציאל
רעיונות שקשה להסביר לא פעם שווה לוותר עליהם
אל תתאהבו ברעיונות של עצמכם
בהצלחה!