בכל תחום קיימים שרלטנים ואם לא שרלטנים אנשים שמוסר ואתיקה – אינם נר לרגליהם. כך גם בקרב אנשי יחסי ציבור ולכאלו גם אין בעיה להתחבר ללקוחות עם אופי דומה.
הבעיה היא שלקוחות שכאלו שמוצאים אנשי יח"צ שכאלו – מתפרסמים, מציגים מצג שווא, גורמים עוול ללקוחות – וממשיכים בחייהם.
נו אז מילא אם עבדו עליכם שקניתם מכשיר חשמלי, זה מבאס אבל אך ממשיכים הלאה.
זה ודאי לא חמור כמו שמדובר במחלה חלילה. לצערי, כיום תחום הרפואה והטיפול פרוצים מאוד.
כל מי שעבר את משבר גיל ה40 ומחפש משהו חדש בחייו הופך ל "מטפל" עם "עשרות שנות ניסיון" על בסיס שיחות עידוד שעשה עם חבריו וכל שנותר לו זה למצוא משרד יחסי ציבור סוג ד' חסר אתיקה, שיעשה ממנו מומחה שקר כלשהו.
אחריות מוסרית של אנשי יחסי ציבור
מאז הקורונה סוגיית החולי הפכה לנפיצה הרבה יותר וגם עולם הכאב הכרוני – אנשים החלו לעבוד יותר מהבית, המעיטו בתנועה, השמינו – וכאבים שונים כמו כאבי גב צוואר וכו הפכו לשכיחים. פתאום החלו כל מיני טיפולי "קסמים" על בסיס טכנולוגית שקר כלשהו ת לקבל במה באינטרנט באמצעות תוכן שיווקי וגם באמצעות יחסי ציבור.
אלו מבקשים להשיג לעצמם כל מיני ספקים שייצרו להם חשיפה ומעבירים מסרים באמצעות אנשי יחסי ציבור שאיך נקרא להם – בעייתיים. כך למשל טיפולים נגד כאב שמתדהרים בטייטל "נבדק מחקרית" הם כמובן לא כאלו – שהוכחו מחקרית. אך לרוב האנשים לא נדלקת נורת הזהרה כשהם קוראים זאת.
משרד יחסי ציבור שלא מבינים מה הם משווקים
יתרה מכך, חלק ממשרדי יחסי ציבור מקבלים לקוח שמציע שיטה חדשה לטיפול בכאב כרוני לא באמת נכנסים לעולם הגיבוי המחקרי, או היסטוריה הקלינית של המוצרים, רמת המהימנות של המחקרים עליהם בוססו התכשירים – ובעצם נראה שכסף קונה הכל או פשוט שיש אינפלציה של משרדי יחסי ציבור שלא מבינים את ההבדל בין טיפולים קליניים מוכחים רפואית לבין טיפולים שמבוססים על אמונה כלשהי.
איך אני יודע זאת? אני רואה את כמות ההודעות לעיתונות שמופצות על טיפולים רפואיים מבוססי קשקוש בלבוש. כמובן, יכול להיות שהם מכירים בהבדל – זה פשוט לא מעניין אותם.
משיגים לגיטימציה באמצעות עולם פרוץ של תוכן שיווקי
עולם התוכן השיווקי: זה כבר פשוט מחדל ולא ברור איך הרגולטור לא שם לזה סוף. אני מברך את קיומו של העולם הזה שמאפשר לעסקים קטנים לרכוש מדיה בסכומים מאוד צנועים – הבעיה היא שהמחלקות המסחריות מוכרות מדיה – לכולם.
כך, מצליח לייצר לעצמו דרך איש מקצוע שאף אחד לא שמע עליו עד שהוא הופך למעצמה וממתג עצמו כיועץ – באמצעות תוכן שיווקי.
המשמעות של זה היא – שאף כתב לא בחן את הכישורים שלו, הרקע שלו, היכולות שלו – פשוט היה לו המון כסף לקנות תוכן שיווקי. וכך הוא הכניס עוד כסף – ואז, לקח לעצמו משרד יחסי ציבור.
משרד היח"צ המשיך את הקו הטבעי ואת התשתית שנבנתה באמצעות עולם התוכן השיווקי ופתאום אותו איש מקצוע מגיע לכל ערוץ טלוויזיוני – בלי שהכתבים בחנו אותו, פשוט – הם הרי גם נחשפו לתוכן השיווקי.
בסופו של דבר אנחנו מקבלים אינפלציה של יועצים ומטפלים רפואיים שאף אחד לא בדק לעומק את ההיסטוריה המקצועית, הקלינית, והמחקרית שהם מביאים איתם. וכך גם לגבי כל מיני מכשירים לריפוי וטיפולים.
אל תטעו – כתבי הבריאות סופר מקצועיים, פשוט מי צריך אותם כדי לכתוב על בריאות כשאפשר להגיע דרך כתבי הלייף סטייל והמגזין?
אתיקה ביחסי ציבור, סיכום טור
זה טור שבטח ירים כמה גבות בקרב הקולגות אך כמובן למען האמת זה הדבר האחרון שמעניין אותי. מעולם לא עניין אותי מה חושבים עלי בעוד שהדבר העיקרי שמעניין אותי זה לחיות את חיי בלי סטרס, ואת זה אני יכול לעשות כאשר אני מקדם דברים שאני מאמין בהם.
אני זוכר שכשהייתי בן 13 היה לי גידול שפיר ראש שגילו במקרה והציב אותי בסכנה מיידית, לצד שיתוק בחצי פנים – ההורים שלי היו מוכנים לעשות הכל. כל מי שהציע מעט מידע, הם היו מוכנים להגיע אליו. וכך גם כל הורה או כל אדם נואש.
אנשים שסובלים מכאב כרוני, בעיות נפשיות, מחלות מסוכנות – יהיו מוכנים לשלם כל הון שבעולם עבור פתרון – לאנשים כאלו אנשי יחסי ציבור שמשווקים שטויות – הם פשוט אסון.
אל תטעו – בסופו של דבר כל מה שעוזר – זה נהדר. אך אני מתקשה להכיל את הרעיון שיש מי שמשווקים מידע רפואי – מבלי להבין מה עומד מאחוריו. יתרה מכך, יש טיפולים שאינם קליניים שיכולים לסייע שכן אין ספק שחולי קשור לנפש וקוגניציה אך גם במקרים כאלו לא ראוי שכל אחד יקבל או תקבל במה.
זו בדיוק הסיבה שכשהגיע אלי לאחרונה מי ששווק טיפול חדשני לכאב ובאתר שלו היה כתוב שעשה מעל 5000 מחקרים על המוצר (אין מוצר בעולם שהוא מספיק חשוב כדי שיעשו עליו 5000 מחקרים) ושיטות השכנוע היו בסגנון "קנו עכשיו" "פנו עכשיו" – כמו בשוק, נדלקת לי הנורה האדומה באופן אוטומטי. הלקוח ביקש קמפיין שלם שמשלב יח"צ ותוכן שיווקי.
אני – לא עושה – לכל אחד יחסי ציבור. ואני חושב שכך צריכים לפעול כולם. חשוב לי להיות בפוזיציה בה אני מרגיש נוח במאה אחוזים עם מה שאני מקדם. וכך גם צריך להיות אצל אחרים. תהיו בריאים.