לוגו תמיר האס יחסי ציבור, מימון המונים ואסטרטגיה צרו קשר 0545312376
מאמרי יחסי ציבור

יום השואה הבין לאומי: יחסי ציבור vs פרופגנדה. לאנשי יחסי ציבור יש את היכולת להפוך את העולם למקום טוב יותר

NEVER AGAIN=NEVER GORGET כולנו מקדמים קמפיינים שמקדשים את הקדמה ואת העתיד. אבל מה עם קמפיינים לשימור העבר?

רגע לפני יום השואה הבין לאומי ואחרי שניצחנו בתחרות הGWA העולמית במסגרתה התחרו אנשי יחסי ציבור מכל העולם, נתבקשנו לכתוב מאמר דעה לאיגוד יחסי הציבור הבינלאומי, הזירה הנחשקת  והמכובדת ביותר בעולם ליועצי תקשורת. זה מה שהיה לנו לומר:

כאנשי יחסי ציבור כולנו יודעים שהעבודה שלנו היא להפוך את החשוב – למעניין. ועולה השאלה, איך אנחנו עושים את זה? מה המחיר שהעולם משלם על הכישורים שלנו? האם אנחנו הופכים את העולם למקום טוב יותר – או רע יותר? האם יש לנו אחריות אישית? האם אנחנו צריכים להימנע מלעבוד עם לקוחות שאנחנו חושבים שהם רעים לעולם או דווקא כשמגיע לקוח שהוא רע לעולם – חשוב שנהיה שם אתו כדי למנוע ממנו להפוך את העולם – לרע יותר? אני מניח ששאלת השאלות היא מה אתם יותר, אנשי מקצוע, או אנשי העולם?

 האיש שהמציא את המילה "יחסי ציבור"

ובכן, כדי לתהות על הסוגיה הזו אני מניח שצריך ללכת שנים אחורה. אומרים שמי שהמציא את המילה PR  היה אדוארד ברנייס לאחר שפתח את המשרד הפרטי שלו כאשר בעברו הוא נתן שירות לצבא ארצות הברית. עד אז, המינוח הנפוץ היה פרופגנדה, תעמולה. ברנייס, ידע היטב את הקונוטציה השלילית שהמילה הזו עוררה בעקבות השימוש שלה בידי הגרמנים במלחמה, החליט להחליף אותה ל PR – . ולא במקרה הוא עשה זאת שכן לפניו היה קמפיינר אחר, אכזר, הקמפיינר הנוראי עולם – גבלס. שבגללו ובגלל שותפיו המונח "PR" קיבל את שמו.

תחשבו על זה, מדובר היה בתקופה בה לא היה טרגוט, לא היה פייסבוק או כל רשת חברתית אחרת  והנה הגיע מישהו שהצליח לבנות ולהוציא לפועל את הקמפיין הנוראי בעולם שביקש להכשיר את השמדת היהודים. להיות רעיונאי טוב זה נחמד – אבל לדעת להוציא לפועל רעיון, זה כבר סיפור אחר.  וגבלס? גבלס ידע להוציא לפועל דברים.

גבלס עשה את מה שאנשי יחסי ציבור באמת צריכים לעשות – אם היום יועצי תקשורת יושבים במשרדים ומוציאים הודעה לעיתונות על מוצר חדש במקום שאיש יחסי הציבור יהיה מעורב כבר בעת תכנון המוצר כדי שהחלק הפיזי של המוצר יתחבר עם החלק הרעיונאי ומכאן לתשתית של תכנית יחסי ציבור עוד לפני שהוא קיים– אז גבלס היה מעורב בכל. בכל בפרטים הקטנים והגדולים יחדיו – כמו הוצאה לפועל של יצירת מכשירי רדיו זולים שיתאימו לכל כיס ובכך יכל היה להגיע ליותר אוזניים. שנים אחר כך היהודים אמנם ניצלו – אבל האימפקט של מהנדסי מלחמת העולם עדיין נותר – כי אנטישמיות קיימת עד היום.

 

" האם עדיין צריך את יום השואה הבין לאומי?"

כמדי שנה גם השנה יזכיר לנו העולם את אחד האסונות הגדולים ביותר שידעה האנושות אי פעם – השואה. ועד היום ולא פעם אני שומע שאלות כמו "למה צריך לציין את יום השואה? מדוע צריך לזכור את מה שכולם מכירים" ? ובכן, זו הסיבה:

  1. לונדון 2018. בעודי ממתין לרכבת החלה שיחה שלי ושל שוטר מקומי. ואז הוא שאל אותי אם  זה נכון ש"היהודים מתפללים לנחש עם עין אחת, יורק אש" הייתי בהלם לשנייה והוא מיד הוסיף בתמימות שראה את זה בתכנית טלוויזיה. השוטר, לא התכוון להעליב אותי, הוא באמת רצה לבדוק אם זה נכון.

  2. אם זה לא מספיק אז הנה קצת מספרים: מסקר שעשינו לפני כמה שנים במסגרת קמפיין בפולין (מחקר אינטרנטי שנערך בקרב 311  בני נוער מפולין, בני 16-18,  באמצעות הפאנל האינטרנטי של IPSOS) 38%  מבני הנוער הפולנים אומרים שפולין אינה מקום בטוח ליהודים. ל23% רגשות שליליים כלפי יהודים. כמעט עשירית מבעלי הדעה שענו בסקר אומרים שהיהודים שולטים על הכלכלה והפוליטיקה העולמית  11% ציינו שאינם יודעים מה זה יום השואה, 7% ציינו ששואה לא היתה ו21% לא בטוחים אם היתה או לא היתה. כך חושב ומרגיש – דור העתיד.

 

מיקרו שינויים מסוכנים כמו הכחשת שואה

כאנשי יחסי ציבור לא פעם אנחנו שומרים מידע לעצמנו – אבל לא מוסרים מידע כוזב לכתבים. והשאלה היא – האם לפעמים זה עובר את הגבול?  בשנים האחרונות עדים לקמפיינים מסוכנים לא פחות מהכחשת שואה – קמפיינים מתוחכמים שמבוססים על מיקרו שינויים של ההיסטוריה. והסיבה לסכנה שבקמפיינים הללו היא התחכום.

מדובר באסטרטגיה במסגרתה המידע שיוצא החוצה מלווים בשינויים "קטנים ולכן אי אפשר לאשים בהכחשת שואה אך מצד שני כשהם מצטברים יחד, במשך שנים קדימה – הם יכולים לייצר אפקט לדורות. ולא במקרה מסקר שעשינו בעבר בקרב 126 ניצולי שואה 58% מהניצולים חוששים שהשואה תישכח.

 

מדובר במציאות מסוכנת וקשה. אליה אפשר להוסיף ששורדי שואה כיום חיים בפוסט טראומה וחלקם אף חיים במצב כלכלי קשה ביותר ובתנאי מחייה קשים. כנכד לשורדי שואה וכאיש יחסי ציבור בשנים האחרונות גייסתי תרומות בסכום של יותר מחצי מיליון דולר לניצולי שואה נזקקים באמצעות מהלכי יחסי הציבור שיצרתי וזה אף פעם לא מספיק .

אבל מה שמדהים זה כשהגענו לניצולי השואה עם סלי המזון או עם השמיכות – מה שהם באמת רצו זה לדבר. והרבה מן השיחות נסתיימו עם מבט קשה ומשפט שביקש "תדאגו שלא יישכחו אותנו"

 

יצירתיות מתפתחת בתנאי הישרדות: אנשי יחסי ציבור? עזרו לנו לשמר את זיכרון השואה

 

 

כשהגעתי לטקס הGWA כמנצח באחת מן הקטגוריות לא היה גאה ממני, אבל מה הייתי גאה עוד יותר שניצחתי בזכות פרויקט לשימור זיכרון השואה –  ב1220 דולר יצרנו את התערוכה הראשונה בעולם לשימור זיכרונות מן השואה שיצרה בינה מלאכותית עם שורדי שואה. האימפקט היה מטורף, בין 300 ל 400 כתבות בכל העולם. יחד עם זאת, יצירתיות אמיתית מתפתחת בתנאי הישרדות . כך למשל  כשסבא שלי עבד בחברת הרכבות במלחמת העולם השניה הוא כתב על הקרון האחרון "מחלות מסוכנות", לקרון הזה אף שוטר נאצי לא נכנס – ושם הוא הבריח יהודים.

כיום, כדי לשמר את זיכרון השואה אנחנו זקוקים ליציריתיות כמו אוויר לנשימה – בשנת 2023 בני נוער וצעירים לא מתעניינים בהיסטוריה כמו בעבר אלא בעתיד,  וודאי לא קוראים ספרים כמו בעבר. במקביל, בשנים הקרובות ייעלמו כל שורדי השואה מהעולם ולא תישאר עדות אנושית.

ברלין: 2023. אני מגיע לרחוב munchener strasse 37  ומביט באנדרטה שנבנתה לזכר בית הכנסת שהיה במקום. הגעתי לשם אחרי שמצאתי במקרה הזמנה לארוע העלייה לתורה של סבא שלי שמצאנו במקרה אחרי יותר מ50 שנה שהוא הסתתר באחד האלבומים ( עליה לתורה זה אירוע מיוחד במסגרת חגיגות גיל ה13 אצל בנים ממוצא יהודי, שקורה בבית הכנסת – במאורע הזה כל ילד קורא בתורה) לא רחוק מאיפה שעמדתי היה שלט "על היהודים לפנות את ההריסות של בית הכנסת ולעולם לא לבנות אותו מחדש" שנשמר עוד מתקופת הנאצים.

אז אם זה לא היה ברור עד כה אומר זאת כך – חברים, קיימת סכנה אמיתית  שהשואה תישכח. אני קורא לכם, המוחות המבריקים בעולם – כל רעיון שיש לכם כדי להפוך את העולם למקום טוב יותר, וכל רעיון שיש לכם לשימור זיכרון השואה אשמח  – לשמוע מכם. כי לעתיד טוב יותר, העבר חייב להישמר – ולהיזכר. Never again=never forget

This piece originally appeared as part of the IPRA thought leadership series of essays.

עוד מאמרים
עודד בן עמי

מי צריך יחסי ציבור?

תמיר האס נבחר לשופט בצוות הבין לאומי של GWA – הישראלי היחיד בצוות השופטים של IPRA, האיגוד העולמי ליחסי ציבור, שיתכנס באירופה לבחירת מנצחי 2024

סטארטאפ? איך לא בוחרים משרד יחסי ציבור לסטארטאפ שלך

גלובס3

יחסי ציבור למשרדי פרסום ומשרדי מדיה דיגיטלית: כך נוכל לסייע לכם להביא עוד לקוחות

ערוץ 10

יחסי ציבור לעורכי דין: המתחרה שלך בטלוויזיה גלובס ובדה מרקר – ואתה לא? כנס לפה

שדה תעופה

חברת התעופה שיצאה בקמפיין "לא טסים לחול ביום הבחירות – ממלאים את חובתנו האזרחית"

יחצ דובאי

יחסי ציבור בדובאי לחברות סטארטאפ

דני קושמרו

גיוס כספים ויחסי ציבור לעמותות: הסרטון שהפקנו שבר את הרשת

הטעויות הקריטיות ביותר שחברות עושות בעת בחירת משרד יחסי ציבור

שיווק לעורכי דין

שיווק לעורכי דין: המדריך המלא לעו"ד המחפש להביא לקוחות חדשים למשרד

טיפים עבור גיוס כספים לפרוייקט מימון המונים

למה יחסי ציבור עדיפים לעסק שלך מפרסום רגיל?

פייסבוק עבור ניצולי השואה

מחפש יחסי ציבור לעסקים קטנים? מה שהגדולים מקבלים – גם אתה יכול

5 עובדות על יחסי ציבור

להסביר

יחסי ציבור vs תוכן שיווקי: מה ההבדל ואיך מגיעים לחדשות ולתכנית בוקר – בלי לשלם כסף

פרסום נדלן

קבלן, רוצה יחסי ציבור לפרויקט נדל"ן? קבל 5 רעיונות שיגרמו לעיתונאים לסקר דווקא את הפרויקט שלך!

יחצ

יחסי ציבור: כך הרמנו את תערוכת הקורונה הראשונה בישראל

יחחצ טינדר

תקוע בשיווק? הפתרון – יח"צ. המדריך ליחסי ציבור יצירתיים – יח"צ לעסקים קטנים סטארטאפים עמותות ועוד!

טיפים לפרסם העסק שלך

5 טיפים לפרסום חכם – הכל מתחיל בחשיבה!

דני קושמרו

איך מודדים תוצאות של פעילות יחסי ציבור וייעוץ תקשורתי?

תכנית טלוויזיה

יחסי ציבור לרואי חשבון – משרד רו"ח – במה אתה שונה מהמתחרים שלך?

ניצחון קלפים

לוקח משרד יח"צ אבל שירות הלקוחות שלך גרוע? אל תיקח אותי

חסדי נעמי בסיבאס

גולת הכותרת: העיתון הגרמני החשוב באירופה סיקר את הקמפיין הישראלי לקראת יום השואה הבין לאומי

יחצ

מעולם לא היה כזה דבר: על קמפיין ניצולי השואה הכי משמעותי במדינת ישראל

לוגו

איך מפרסמים קהילת פייסבוק בימי קורונה, ובכלל?

משרד יחסי ציבור תמיר האס

ראש הממשלה החליפי: כך קוברים את התדמית של גנץ בקרב הבא מול נתניהו

הוואטסאפ של טובה: חסדי נעמי וצהל פיתחו chatgpt של זכרונות שואה מבוסס בינה מלאכותית

מנכ"לית פייסבוק

יח"צ: כך קמפיין מימון המונים שלנו הגיע לעיניה של עדי סופר תאני מנכ"לית פייסבוק

מנכ"לית פייסבוק

איך עושים יח"צ לסטארטאפ והאם זה עדיף משיווק דיגיטלי?

הקמפיין שהפך את נתניהו לרה"מ: בזכות עיתון הארץ

טינדר יחצנות

משרד יחסי הציבור של תמיר האס הביא את בשורת הניצחון מתאגיד טינדר העולמי!

מסדרון

אחריות תאגידית בעולם של אנשי יחסי ציבור. מה קורה איתה? כמה עולה להשתמש בסמל של האולימפיאדה

בנקאות

יחסי ציבור למכוני סקרים ומחקר וחברות מידע: כמה אתם שווים לעיתונאים?

טיפים עבור גיוס כספים לפרוייקט מימון המונים

איך לגייס תרומות לעמותות או כספים לסטארטאפ: טיפים עבור מימון המונים

אורי אדלמן

יחסי ציבור לעמותות וגיוס כספים: כך הקמפיינים שלנו מגייסים מאות אלפי שקלים ברבעון לנזקקים/200 אייטמים ברבעון

טיפים עבור גיוס כספים לפרוייקט מימון המונים

יחסי ציבור למשרדי יח"צ? כן, יש חיה כזו

יחסי ציבור, יח"צ, ייעוץ תקשורתי: מה זה לעזאזל המקצוע הזה שרני רהב עוסק בו?

"אמא, למה אבא דוקר אותך": כך תטיסו את הארגון שלך קדימה.

משרד יחסי ציבור תמיר האס - אמינות, אחריות יצירתיות - קלף מנצח

כלים ביחסי ציבור: כלכלת יח"צ – מה זה תפוקה שולית פוחתת בעבודת יחסי ציבור?

טיפים עבור גיוס כספים לפרוייקט מימון המונים

משליח של סופר לבעלים של לתאגיד קמעונאי: איך עושים יחסי ציבור ושיווק לקמעונאים וחברות איקומרס

drill

קייסטאדי קמפיין ליח"צ טכנולוגי: החשיבה מאחורי מהלכי היח"צ ל drill

מרסל

6 כללים לאסטרטגיית יחסי ציבור יצירתית

יחסי ציבור לעורכי דין

יחסי ציבור לעורכי דין: איך עורך דין יכול להגיע לטלוויזיה

יחצ גיוס

מימון המונים: כך גייסנו שוב מיליון שקל לניצולי השואה בקמפיין גיוס המונים של חסדי נעמי!

משאית

למה לעזאזל אתה צריך יחסי ציבור לעסק שלך?

יחסי ציבור עלות

יחסי ציבור: 3 טיפים מנצחים לספר את הסיפור של העסק שלך. או במילים אחרות – איך שולה הפכה אותי למיליונר?

דני קושמרו

המדריך הגדול ביותר ליחסי ציבור – עבור אנשי יחסי ציבור

טיפים עבור גיוס כספים לפרוייקט מימון המונים

יועץ תקשורת ובירה קורונה: איך בוחרים משרד לייעוץ תקשורתי?

דני קושמרו

עושים קמפיין בדיגיטל? כך תגרמו לתקשורת לרצות לסקר אותו

רינה יחצ יחסי ציבור

מדריך: כל מה שרציתם לדעת על משרדי יחסי ציבור / יח"צ / ודוברות בישראל – בבלוג אחד

טור על יחסי ציבור שאסור לך לפספס: כך הפכנו דיור מוגן משפחתי מנתניה להכי מפורסם בארץ ובעולם/ תמיר האס

פוטין - צילום מסך מאתר 13

מה הקשר בין היטלר לקריפטו ועמותות החסד?

קייסטאדי: דוגמא לקמפיין יחסי ציבור שבנינו לחברת הסייבר אקיטה

איך עושים השקת יחסי ציבור לרבע מיליארד ש"ח של חדשנות טכנולוגית?

טיפים עבור גיוס כספים לפרוייקט מימון המונים

מה זה יחסי ציבור ואיך עושים יחסי ציבור בעצמכם?

יחסי ציבור: תהיו חברתיים – זה האס שלכם! סקירת מהלכים שעשינו השבוע בטלוויזיה ובתקשורת

חצ רחפנים יחצ

מהראש – לחדשות: איך הופך רעיון יח"צ פסיכי – לאייטם בחדשות

תרומה דרך פוקימון

בלי ססמאות: מה זה יחסי ציבור יצירתיים באמת

לוגו

ניהול משברים בתקשורת: 3 מאפיינים ניהול משבר יחסי ציבור שאתם חייבים להכיר

ישראל

מחפשים יחסי ציבור עם ביטוח תוצאות ? אתם חייבים לקרוא את הטור הזה.

האס שבחשיפה

מהלכי יח"צ – שיטות וכלי עבודה בפעילות יעילה של משרד יחסי ציבור

צרפת יחצ

לא רק יחסי ציבור: שגריר צרפת מגיע לביקור אצל לקוח משרדנו

יחחצ טינדר

יחסי ציבור לדיור מוגן: גם לפנסיונרים מגיע להשתמש בטינדר!

יחסי ציבור פורצי דרך: יחסי ציבור לחברות סייבר

האם משרד היח"צ שבחרתי – אמין? כך תדעו. פוסט שאתם חייבים לקרוא כשאתם בוחרים משרד יחסי ציבור

לעשות היסטוריה: כך זכינו באוסקר של עולם יחסי הציבור הבין לאומי

דני קושמרו

"אלוהים ישמור אנחנו בחדשות 12 – ולא בקטע חיובי!" המדריך המקוצר לניהול משברים ושיימינג באמצעות יחסי ציבור

למה לעזאזל החדשות מסקרים את המתחרים שלך –ואותך, לא?

טיפים עבור גיוס כספים לפרוייקט מימון המונים

יחסי ציבור בתחום הבריאות: האסון הגדול שאנשי יחסי ציבור מייצרים לאנשים שחולים במחלות.

יחסי ציבור לעסקים עמותות ועוד: דוגמאות לעשרות מהלכים שעשינו בתקשורת

יוסי יחצ

שיווק ויחסי ציבור בקורונה: כך פיצחנו את נוסחת יחסי הציבור עבור הלקוח בעת משבר הקורונה העולמי

קמפיין השואה: כך עשינו היסטוריה עם עדן בן זקן על אדמת פולין.

חסדי נעמי

הכי טובים: יחסי ציבור לעמותות – כך אנחנו מגייסים תרומות של מיליוני שקלים

the difference between propaganda and PR

יום השואה הבין לאומי: יחסי ציבור vs פרופגנדה. לאנשי יחסי ציבור יש את היכולת להפוך את העולם למקום טוב יותר

טיפים עבור גיוס כספים לפרוייקט מימון המונים

יחסי ציבור לרופאים: כך יבחרו יותר במרפאה שלכם. דברים שאתם חייבים לדעת בבחירת משרד שיווק ויח"צ בתחום הבריאות

גם משרד היח"צ שלך יודע להגיע לראשי ממשלה?

תמיר מתראיין על חסדי נעמי

קייסטאדי חובת קריאה: צריכים חשיפה לעסק אבל חוששים מתחום היח"צ

תמיר מתראיין על חסדי נעמי

כך ויתרתי על אלפי דולרים: האם משרד יחסי הציבור שפניתם אליו הציע את האפשרות שאתם לא באמת צריכים יח"צ?

להסביר

צילום: יח"צ – מה קורה כשהיח"צ לא עושה מספיק יח"צ?

מרגיש שאתה "עובד" עבור משרד יחסי הציבור שלך? הפוסט הזה בשבילך

תמיר מתראיין על חסדי נעמי

יח"צ על רגל אחת: עסק קטן? כך תכין תכנית יחסי ציבור ליום שאחרי הקורונה

תכנית טלוויזיה

איך בוחרים משרד יחסי ציבור? : טיפים לחיפוש משרד ייעוץ תקשורתי ויחסי ציבור

יחסי ציבור לעמותה: איך לגייס תרומות לעמותות? /תמיר האס

דני קושמרו

5 סיבות לכך שגם עסקים קטנים ובינוניים צריכים יחסי ציבור

מאסטר שף יחצ 2

יחסי ציבור בלתי רגילים: תחרות הבישול שתטיס את הסבתות לדובאי!

שיווק לעורכי דין

דווקא בקורונה: יחסי ציבור או פרסום? וגם: כך פספסו חברות השיווק הזדמנות פז